Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Studia > Programy studiów


Program studiów I stopnia - Praca socjalna (profil praktyczny) obowiązujący od roku akad. 2012/2013

PROGRAM KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA

KIERUNEK: PRACA SOCJALNA (profil praktyczny)

obowiązujący od roku akad. 2012/2013

 

I.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROWADZONYCH STUDIÓW

Kierunek studiów: Praca socjalna

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Profil kształcenia: profil praktyczny

Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne

Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: licencjat pracy socjalnej

Obszary kształcenia: obszar nauk społecznych

Dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się efekty kształcenia:

Wskazanie związku z misją uczelni i jej strategią rozwoju:

Utworzenie w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży nowego kierunku Praca Socjalna (studia pierwszego stopnia) poparte było niżej wskazanymi, ważnymi względami. Są one ściśle powiązane z misją Uczelni, którą jest wspieranie rozwoju regionu i dobrobytu jego mieszkańców poprzez kształcenie młodzieży na kierunkach dostosowanych do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy.

Praca socjalna jako działalność zawodowa wymagająca wiedzy specjalistycznej, opiera się na katalogu wartości podstawowych wynikających z godności osoby ludzkiej oraz dysponuje własnymi metodami działania. Jest ona działalnością prospołeczną, której celem - najkrócej rzecz ujmując - jest przyczynianie się do dobrego bytu jednostek, rodzin i całych środowisk we współczesnych społeczeństwach. Jako działalność zawodowa nie tylko nie eliminuje ona społecznej aktywności pomocowej wolontariuszy, działających w ramach różnorodnych organizacji trzeciego sektora, ale wspomaga ich profesjonalizmem wykonujących ten zawód i organizacją służb, zarazem będąc wyrazem społecznej troski
o ludzi najbardziej potrzebujących, niezaradnych życiowo lub będących w potrzebie. Jako stosunkowo młody zawód praca socjalna jest profesją, która wciąż się rozwija, podejmuje nowe wyzwania, rozwiązuje socjalno-bytowe problemy ludności, ale także polepsza metody interwencji pracowników socjalnych w zakresie rozwiązywania społecznych problemów. Jest też niezbędnym elementem tego szerokiego zbioru działań, który określany jest mianem polityki społecznej państwa.

W subregionie łomżyńskim (i szerzej w całym woj. podlaskim), ale i w sąsiadującym z nim subregionie ostrołęckim woj. mazowieckiego, czy nawet w południowej części województwa warmińsko-mazurskiego istnieje szczególne zapotrzebowanie na zawód
i kwalifikacje pracownika socjalnego. Funkcjonuje tu szereg instytucji pomocy społecznej takich jak: Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie i Powiatowe Ośrodki Pomocy Rodzinie w ramach jednostek samorządowych, Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Uzależnień w Łomży, szpitale, domy pomocy społecznej, więzienia m. in. w Czerwonym Borze i Grądach Woniecko, Zakład Poprawczy dla młodzieży w Laskowcu koło Ostrołęki, gdzie istnieje przede wszystkim potrzeba pracy wykwalifikowanych pracowników socjalnych. Biorąc pod uwagę brak możliwości kształcenia na kierunku praca socjalna na terenie wymienionych wyżej regionów, utworzenie właśnie tego kierunku w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Profilaktyki w Łomży staje się nie tylko potrzebą ale i koniecznością, oferując możliwość uzyskania deficytowego w tym obszarze geograficznym zawodu. Świadczy o tym zarówno poparcie ze strony licznych instytucji regionalnych, jak i zapewnienie ponad 260 miejsc wykonywania praktyk dla przyszłych studentów tego kierunku.

Ogólne cele oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów:

Przyjmujemy za podstawowy cel tego kształcenia przygotowanie absolwentów do pracy w zawodzie pracownika socjalnego. Proponowany profil kształcenia w pełni realizuje przepisy dotyczące pracownika socjalnego zawarte w drugim rozdziale Ustawy o pomocy społecznej obowiązującej od 1 maja 2004 roku. Uwzględnia także dalsze zmiany tej ustawy oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Spraw Socjalnych odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do działalności zawodowej pracownika socjalnego. Współczesna koncepcja pracy socjalnej zakłada szeroki zakres działań wspomagających zmianę społeczną i rozwiązywanie problemów społecznych. Obejmuje ona takie działania jak poradnictwo, pomoc jednostkom i rodzinom oraz ich terapię, organizowanie społeczności lokalnej, angażowanie w społeczne i polityczne działania mające wpływ na politykę społeczną i rozwój gospodarczy, jak również starania zmierzające do tego, aby pomóc ludziom w dostępie do usług i do innych zasobów w społeczności lokalnej. Do zakresu zadań pracownika socjalnego należy także administrowanie instytucjami pomocy społecznej. Dziesięciotygodniowe praktyki zawodowe stanowią możliwość aplikacji teoretycznej wiedzy oraz pozyskiwania niezbędnych umiejętności praktycznych, w które powinien być wyposażony pracownik socjalny.

Koncepcja ta oparta jest o holistyczne rozumienie człowieka i jego podmiotowe miejsce
w społeczeństwie. Zapewnia ona w toku kształcenia systemowe wielopłaszczyznowe rozpatrywanie procesów społecznych oraz roli osób zawodowo pomagających, podbudowane interdyscyplinarnym kształceniem. Tym samym absolwenci kierunku praca socjalna będą przygotowani do kompetentnej realizacji ról zawodowych w placówkach, organizacjach, instytucjach związanych z polityką społeczną, jej kształtowaniem i wdrażaniem, zarówno
w sektorze publicznym, jak i w organizacjach pożytku publicznego działających w sektorze pomocy społecznej.

Studenci zdobywać będą również wiedzę teoretyczną, z zakresu metodyki i superwizji pracy socjalnej, problematyki marginalizacji społecznej oraz działalności pożytku publicznego, struktury i organizacji pomocy społecznej, form działalności samopomocowej
i instytucjonalnej ukierunkowanej na nawiązywanie właściwych stosunków międzyludzkich, podniesienie jakości życia oraz rozwiązywanie kwestii społecznych. Do celów kształcenia należy także inicjowanie, uczestniczenie i opracowywanie wyników badań problemów społecznych (diagnozowanie potrzeb), monitorowanie oraz ewaluacja programów i działań.

Absolwenci kierunku nie tylko zdobędą kwalifikacje - wiedzę i doświadczenie niezbędne do działań pomocowych, opiekuńczych czy interwencyjnych, ale wypracują w sobie postawę gotowości do działań dla dobra innych, niezależnie od tego, czy potrzebna aktywność wiąże się z jego pracą czy też ma charakter pozazawodowy. Zdobyta wiedza i wzbudzona przez nią wrażliwość społeczna powinny znaleźć ujście zarówno w aktywności w ramach działań umożliwionych w obrębie struktur wspomaganych przez Uczelnię, jak i w środowiskowej działalności absolwenta, w tym w organizowaniu społeczności lokalnej.

W trakcie studiów na kierunku praca socjalna studenci zdobywają obszerną wiedzę socjologiczną, pedagogiczną i psychologiczną potrzebną do zrozumienia mechanizmów kształtujących zachowania ludzi oraz wspierania pożądanych zmian w tych zachowaniach. Ważnym elementem kształcenia jest wiedza o uwarunkowaniach prawnych, środowiskowych, urzędowo-administracyjnych, a także regulacjach UE dotyczących pracy socjalnej. Ponadto studenci poznają podstawy filozofii, wiedzy ekonomicznej i politologicznej, a także prawa w zakresie regulacji wybranych dziedzin życia, rozumienia i kompetentnego stosowania przepisów prawnych. Absolwent pracy socjalnej powinien posiadać także interdyscyplinarną wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresów wspomnianych wyżej przedmiotów, która pozwali dogłębnie w różnych kontekstach poznać istotę ludzką i procesy społeczne. Powinien ponadto posiadać wiedzę przyrodniczą dającą podstawy zrozumienia systemu człowiek – środowisko. Dodatkowo pracownik socjalny powinien dysponować wiedzą z zakresu właściwego prowadzenia gospodarstwa domowego, w którym odbywa się zaspokajanie potrzeb jednostki i rodziny. Niezbędnym elementem w procesie przygotowania do zawodu jest położenie nacisku na kształtowanie właściwej postawy moralnej studenta wobec odbiorców pomocy uwzględniającej godność osoby ludzkiej.

Oprócz podstaw teoretycznych konieczne są umiejętności praktyczne, pozwalające interweniować w konkretnych sytuacjach życiowych. W procesie kształcenia na kierunku praca socjalna zwróci się szczególną uwagę na powiązanie wiedzy teoretycznej z praktyką oraz wyrabianie umiejętności wspomagania zmian w relacji jednostka – środowisko społeczne. Absolwent kierunku praca socjalna powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu szeroko pojętej problematyki społecznej i psychologicznej.

Zob. Efekty kształcenia


 

Wymagania wstępne:

Kwalifikacja kandydatów prowadzona jest na podstawie konkursu świadectw dojrzałości według poniższych zasad.

1. Kandydaci, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości tzw. „Nowa Matura”

Pozycję kandydata na liście rankingowej stanowić będzie liczba punktów uzyskanych
z następujących przedmiotów: 

Jeżeli kandydat zdawał poziom rozszerzony liczbę punktów mnoży się przez 1,5. 

2. Kandydaci, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości tzw. „Stara Matura”

Liczbę punktów kwalifikacyjnych stanowi suma punktów przeliczanych - zgodnie ze skalą podaną w Zasadach rekrutacji na rok akad. 2012/2013 PWSIiP w Łomży z dnia 19 maja 2011 roku w punkcie 2.1.2. - z ocen uzyskanych na maturze z następujących przedmiotów:

Zasady rekrutacji:

Pełne informacje w dokumencie:

Zasady rekrutacji na rok akad. 2012/2013 na podstawie art. 169 Prawo o Szkolnictwie Wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, Uchwała Senatu PWSIiP w Łomży nr 33/2011 z dnia 19 maja 2011 roku oraz Uchwały Senatu PWSIiP z lat następnych, dotyczące zasad rekrutacji.

Zasady prowadzenia procesu dyplomowania:

Załącznik nr 1

 

II.EFEKTY KSZTAŁCENIA

Efekty kształcenia dla kierunku studiów Praca socjalna

Kierunek PRACA SOCJALNA

Szczegółowe efekty kształcenia i ich odniesienie do opisu efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych

STUDIA I STOPNIA

Objaśnienie oznaczeń:

PS – efekty kierunkowe na kierunku Praca socjalna

W – wiedza

U – umiejętności

K – kompetencje społeczne

01, 02,03… - numer efektu kształcenia

S – obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych

1 – studia pierwszego stopnia

P – profil praktyczny


 

Symbole efektów kształcenia

 

OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Praca socjalna:

Odniesienie opisu efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych

WIEDZA

PS_W01

ma podstawową wiedzę o dyscyplinie naukowej praca socjalna, jej miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk.

S1P_W01

PS_W02

Posiada podstawową wiedzę ekonomiczną umożliwiającą zrozumienie mechanizmów podziałów i działalność służb społecznych. Ma wiedzę na temat ekonomii społecznej oraz uwarunkowań i zasad pobudzania indywidualnej oraz lokalnej przedsiębiorczości.

S1P_W02

S1P_W11

PS_W03

Ma elementarną wiedzę biomedyczną i psychologiczną pozwalającą zrozumieć system człowiek-środowisko oraz umożliwiającą zrozumienie procesów zachodzących w organizmie człowieka gwarantujących jego dobre funkcjonowanie biologiczne, psychiczne i społeczne.

S1P_W01

S1P_W05

PS_W04

Posiada ogólną wiedzę filozoficzną, w tym etyczną i antropologiczną, pedagogiczną i socjologiczną pozwalającą zrozumieć istotę ludzką i procesy społeczne.

S1P_W01

S1P_W05

PS_W05

Ma podstawową wiedzę o typowych rodzajach instytucji i organizacji społecznych, w tym pomocy społecznej, służby zdrowia, rynku pracy, edukacji, w których wykonuje swoją pracę pracownik socjalny lub z którymi współpracuje w ramach zespołów interdyscyplinarnych.

S1P_W02

S1P_W03

PS_W06

Ma wiedzę o człowieku, relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i ich elementami oraz o więziach społecznych właściwych dla roli pracownika socjalnego.

S1P_W05

PS_W07

Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych pozwalającą diagnozować, opisywać instytucje oraz organizacje społeczne i zachodzące w nich procesy, ze szczególnym uwzględnieniem: miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, centrów pomocy rodzinie, ośrodków interwencji kryzysowej, instytucji rynku pracy, ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.

S1P_W03

S1P_W05S1P_W06

PS_W08

Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych pozwalającą diagnozować, opisywać instytucje oraz organizacje społeczne i zachodzące w nich procesy, ze szczególnym uwzględnieniem: miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, centrów pomocy rodzinie, ośrodków interwencji kryzysowej, instytucji rynku pracy, ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.

S1P_W03

S1P_W06

PS_W09

Ma wiedzę na temat norm prawnych regulujących rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce, Europie, na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem problemów socjalnych.

S1P_W07

PS_W10

Ma wiedzę o procesach zmian, ich uwarunkowaniach, skali i przebiegu w obszarze polityki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej.

S1P_W08

PS_W11

Ma wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i społecznej (uwarunkowań, prawidłowości i zakłóceń).

S1P_W06

S1P_W07

PS_W12

Ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań zawodowych pracownika socjalnego, normach, standardach
i procedurach stosowanych w instytucjach pomocy społecznej.

S1P_W06

S1P_W07

S1P_W08

PS_W13

Ma podstawową wiedzę na temat zadań ustawowych
i statutowych realizowanych przez instytucje państwowe, samorządowe oraz organizacje pozarządowe funkcjonujące
w obszarze polityki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej.

S1P_W07

S1P_W09

PS_W14

Ma wiedzę na temat rodziny jako mikrośrodowiska, jej roli w życiu społeczeństw i jednostek oraz form diagnozowania problemów i wspierania rodziny w procesie pracy socjalnej.

S1P_W04

S1P_W05

S1P_W08

S1P_W09

PS_W15

Ma wiedzę na temat zjawisk patologii społecznej, ich złożonych uwarunkowań, przejawów, skutków oraz form pracy z osobami i rodzinami dotkniętymi danym problemem.

S1P_W04

S1P_W05

PS_W16

Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

S1P_W10

PS_W17

Ma wiedzę na temat funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa, kształcenia ustawicznego i potrzeby kształcenia się przez całe życie.

 

S1P_W03

PS_W18

Ma wiedzę na temat istoty i sensu aktywności ruchowej oraz jej wpływu na budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka oraz praktyczne zapoznanie z różnymi formami aktywności ruchowej.

 

S1P_W04

 

UMIEJĘTNOŚCI

PS_U01

Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne i posługiwać się podstawowymi kategoriami pojęciowymi pracy socjalnej i innych nauk społeczno-humanistycznych, w tym głównie psychologii, pedagogiki, ekonomii, polityki społecznej, etyki.

S1P_U01

PS_U02

Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do szczegółowego diagnozowania przyczyn, przebiegu i uwarunkowań problemów społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem problemów bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, psychologicznych) na poziomie lokalnym i regionalnym.

S1P_U01

S1P_U02

S1P_U03

PS_U03

Potrafi prognozować praktyczne skutki procesów i zjawisk społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, psychologicznych) w wymiarze regionalnym, lokalnym, a także w odniesieniu do poszczególnych grup społecznych, rodzin i osób.

S1P_U04

PS_U04

Umie rozwiązywać problemy w obszarach rzeczywistości społecznej, w których potrzebna jest profesjonalna pomoc – gdy występuje niewydolność w funkcjonowaniu osobniczym i społecznym między innymi z powodu: ubóstwa, sieroctwa, przemocy w rodzinie, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, starości, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (zwłaszcza w rodzinach niepełnosprawnych i wielodzietnych), alkoholizmu, narkomanii, przestępczości, trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego, migracji oraz uchodźstwa.

S1P_U05

S1P_U06

S1P_U07

 

PS_U05

Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe normy prawne zawarte w Konstytucji RP, ustawie o pomocy społecznej i innych szczegółowych aktach prawnych w celu rozwiązywania konkretnych problemów z obszaru pracy socjalnej.

S1P_U05

 

PS_U06

Posiada praktyczne umiejętności konstruowania i realizacji strategii rozwiązywania wybranych problemów społecznych na różnych poziomach: regionu, powiatu, gminy, rodziny, jednostki, z wykorzystaniem krytycznej analizy dotychczasowego dorobku różnorodnych instytucji społecznych.

S1P_U02

S1P_U06

S1P_U07

S1P_U08

 

PS_U07

Potrafi efektywnie komunikować się, negocjować, mediować, kierować konfliktem, podejmować interwencję w sytuacjach kryzysowych. Potrafi stosować metody, techniki i środki interwencji socjalnej.

S1P_U03

S1P_U06

S1P_U08

PS_U08

Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i społecznej; potrafi przygotować komunikaty pisemne i ustne, wyrażać w nich myśli w sposób klarowny i logiczny, dopasowując przekaz do wykorzystywanego medium i do zamierzonego odbiorcy.

S1P_U06

S1P_U10

 

PS_U09

Potrafi prawidłowo interpretować działania instytucji pomocy społecznej oraz analizować i oceniać ich decyzje. Umie przeprowadzić ewaluację podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów społecznych.

S1P_U02

S1P_U05

S1P_U06

S1P_U07

PS_U10

Umie docierać do źródeł wiedzy i korzystać z nich w analizie procesów i zjawisk społecznych.

S1P_U08

PS_U11

Umie inicjować nowe form pomocy osobom i rodzinom wymagającym interwencji społecznej.

S1P_U02

S1P_U05

S1P_U06

S1P_U08

PS_U12

Posługuje się językiem obcym w zakresie pracy socjalnej na poziomie odpowiadającym wymaganiom określonym dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

S1P_U11

PS_U13

Potrafi przedstawić w języku polskim (w formie pisemnej i ustnej) wybrane zagadnienia z zakresu pracy socjalnej oraz dyscyplin komplementarnych, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i inne źródła.

S1P_U09

PS_U14

Umie efektywnie korzystać z metod, technik i narzędzi informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy socjalnej.

S1P_U02

S1P_U09

PS_U15

Umiejętność samodzielnego uczestnictwa w rekreacji ruchowej, poznanie dobroczynnego wpływu aktywności ruchowej na własne ciało oraz kondycje psychiczną.

S1P_U12

 

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PS_K01

Przejawia postawę otwartości na nową wiedzę, nowe umiejętności zawodowe. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki samorealizacji

S1P_K01

S1P_K06

 

 

PS_K02

Potrafi pracować w zespole, wchodzić w różnorodne role społeczne adekwatnie do własnych predyspozycji osobowościowych i kompetencji zawodowych.

S1P_K02

 

PS_K03

Potrafi planować i organizować własną pracę efektywnie realizując cele i zadania zawodowe odpowiednio określając priorytety działania.

S1P_K03

 

PS_K04

Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje dylematy związane z pracą pracownika socjalnego. Dba o własną higienę psychiczną zapobiegając wypaleniu zawodowemu i innym problemom psychofizycznym związanym z pracą zawodową.

S1P_K03

S1P_K04

 

PS_KO5

Umie aktywnie i efektywnie uczestniczyć w pracach interdyscyplinarnych zespołów ds. rozwiązywania problemów społecznych.

S1P_K05

S1P_K06

S1P_K07

PS_K06

Potrafi myśleć perspektywicznie i działać w sposób przedsiębiorczy.

S1P_K07

PS_K07

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie dokonywania profesjonalnych działań pracownika socjalnego w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

S1P_K03

S1P_K04

S1P_K05

 

PS_K08

Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

S1P_K03

S1P_K04

 

 

 

Efekty kształcenia dla I stopnia studiów w obszarze nauk społecznych i ich odniesienie do szczegółowych efektów kształcenia na kierunku

PRACA SOCJALNA

 

Objaśnienie oznaczeń:

S – obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych

1 – studia pierwszego stopnia

P – profil praktyczny

PS – efekty kierunkowe na kierunku Praca socjalna

W – wiedza

U – umiejętności

K – kompetencje społeczne

01, 02,03… - numer efektu kształcenia

Symbole efektów kształcenia w obszarze nauk społecznych

 

OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

w obszarze nauk społecznych

I stopień

Symbole efektów kształcenia dla kierunku PRACA SOCJALNA

- I stopień

WIEDZA

S1P_W01

Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk.

PS_W01

PS_W03

PS_W04

S1P_W02

Ma podstawową wiedzę o typowych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich podstawowych elementach.

PS_W02

PS_W05

S1P_W03

Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i ich elementami.

PS_W05

PS_W06

PS_W09

PS_W10

S1P_W04

Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i rządzące nimi prawidłowości.

PS_W07

PS_W16

PS_W17

 

S1P_W05

Ma wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.

PS_W03

PS_W04

PS_W08

PS_W09

PS_W16

PS_W17

S1P_W06

Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych, odpowiednich dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalających opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych instytucji oraz organizacji społecznych lub gospodarczych.

PS_W09

PS_W10

PS_W13

PS_W14

S1P_W07

Ma wiedzę o normach i regułach organizujących wybrane struktury i instytucje społeczne.

PS_W11

PS_W13

PS_W14

PS_W15

S1P_W08

Ma wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian.

PS_W12

PS_W14

PS_W16

S1P_W09

Ma wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji.

PS_W15

S1P_W10

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.

PS_W18

S1P_W11

Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.

PS_W02

 

 

UMIEJĘTNOŚCI

S1P_U01

Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) specyficzne dla studiowanego kierunku studiów.

PS_U01

PS_U02

PS_U03

 

 

S1P_U02

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania jednostkowych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) specyficznych dla studiowanego kierunku studiów.

PS_U02

PS_U03

PS_U07

PS_U10

PS_U13

PS_U17

 

S1P_U03

Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) specyficzne dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.

PS_U02

PS_U03

PS_U08

 

S1P_U04

Potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, ekonomicznych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.

PS_U04

 

S1P_U05

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów.

PS_U05

PS_U11

PS_U13

 

S1P_U06

Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej.

PS_U05

PS_U07

PS_U08

PS_U09

PS_U10

PS_U13

 

S1P_U07

Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań.

PS_U05

PS_U07

PS_U10

 

 

S1P_U08

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.

PS_U07

PS_U08

PS_U12

PS_U13

S1P_U09

Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

PS_U15

PS_U16

PS_U17

 

S1P_U10

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

PS_U09

PS_U15

 

 

S1P_U11

Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

PS_U14

 

 

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

 

S1P_K01

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

PS_K01

 

S1P_K02

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

PS_K02

 

S1P_K03

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

PS_K03

PS_K04

PS_K07

PS_K08

S1P_K04

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

PS_K04

PS_K07

PS_K08

S1P_K05

Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.

PS_K05

PS_K07

S1P_K06

Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

PS_K01

PS_K05

 

S1P_K07

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

PS_K05

PS_K06

 

 

III.RAMOWY PROGRAM STUDIÓW

Ramowy program studiów

Załącznik nr 2

 

Program studiów realizowanych w poszczególnych semestrach:

semestr I – załącznik nr 3

semestr II – załącznik nr 4

semestr III – załącznik nr 5

semestr IV – załącznik nr 6

semestr V – załącznik nr 7

semestr VI – załącznik nr 8

 

Matryca efektów kształcenia dla poszczególnych przedmiotów

Załącznik nr 9

 

IV.WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE

 

  1. Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 189 ECTS dla studiów stacjonarnych, 187 ECTS dla studiów niestacjonarnych

 

  1. Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia:

 

Typy zajęć

pkt ECTS

    A. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE

36

    B. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE

23

    C. PRZEDMIOTY UZUPEŁNIAJĄCE

126

Razem

185

 

 

  1. Minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać, realizując moduły kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów: 4 ECTS

  2. Minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach z wychowania fizycznego: 1 ECTS

  3. Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać za pracę dyplomową: 6 ECTS

  4. Deficyt punktów ECTS, który umożliwia wpis warunkowy na kolejny semestr: 5 ECTS

  5. Łączna liczba punktów ECTS z przedmiotów do wyboru: 56 ECTS

 

Lp.

Nazwa przedmiotu

Liczba godzin

Liczba punktów ECTS

1.

Polityka zdrowotna i profilaktyka/Promocja zdrowia

30

3

2.

Komunikacja społeczna w pracy socjalnej/ Marketing organizacji pozarządowej

30

3

3.

Organizacje pozarządowe/Finansowanie projektów ze środków UE

30

3

4.

Rynek pracy /Socjoterapia

30

3

5.

Sytuacja socjalna i problemy społeczno-kulturowe niepełnosprawnych/Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych

30

3

6.

Gerontologia/ Socjologia zdrowia i medycyny

30

3

7.

Socjologia organizacji i zarządzania/Zachowania organizacyjne

30

3

8.

Procesy ludnościowe /Demografia i epidemiologia

20

2

9.

Zabezpieczenie społeczne /Systemy emerytalne i ubezpieczenia społeczne*

45

4

10.

Wykłady monograficzne do wyboru (4x30 godz.)

120

12

11.

Przedmiot ogólnouczelniany I/Przedmiot ogólnouczelniany I

30

2

12.

Przedmiot ogólnouczelniany II/Przedmiot ogólnouczelniany II

30

2

Razem

455

43

* Student dokonuje wyboru przedmiotu

Z ogółu punktów ECTS objętych programem studiów przedmioty do wyboru stanowią zalecane 30%.

Z ogółu punktów ECTS objętych programem studiów zmiany w planie studiów nie przekraczają zalecanych 30%.

V.SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzaminy, kolokwia i zaliczenia.

 

Sylabus

Załącznik nr 10

 

VI.REGULAMIN PRAKTYK

Regulamin praktyki zawodowej

w Instytucie Społeczno-Humanistycznym

Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

 

Postanowienia ogólne i zadania praktyki zawodowej

 

§ 1

Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, zwana dalej „Uczelnią” organizuje w ramach programu kształcenia studenckie praktyki zawodowe, jako integralną część studiów, działając na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), art. 9 pkt 2, Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 roku w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166) oraz Regulaminu Studiów PWSIiP w Łomży z dn. 1 października 2008 r. § 27.

§ 2

Zasadniczym celem praktyki zawodowej jest kształcenie studentów, przez wykreowanie w nich umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej, uzyskanej w toku studiów, w praktyce funkcjonowania organizacji, czyli integracja wiedzy teoretycznej z jej zastosowaniem praktycznym.

§ 3

Podstawowym zadaniem praktyki studenckiej jest stworzenie warunków do pogłębienia wiadomości przekazywanych w toku zajęć dydaktycznych i konfrontowania ich z praktyką życia społecznego, umożliwienie bezpośredniego pozyskiwania doświadczeń, wiedzy i informacji, które będą pomocne w realizowaniu treści kształcenia i nabyciu umiejętności praktycznych.

§ 4

Praktyka studencka powinna przyczynić się do rozwijania aktywności i przedsiębiorczości społecznej studentów - cech stanowiących ważny składnik ich profesjonalnej postawy. Uczelnia przygotowuje studentów do efektywnego i etycznie odpowiedzialnego działania w życiu społeczno-gospodarczym – z troską o zachowanie harmonii i równowagi w środowisku naturalnym oraz poszanowanie drugiego człowieka.

§ 5

Praktyka studencka ma kształtować podmiotowość i aktywność indywidualną studentów oraz rozwijać umiejętności współpracy. Będzie ona prowadzona na rzecz Uczelni, regionu oraz społeczności lokalnej.

 

Organizacja praktyki

§ 6

  1. Organizacją praktyki studenckiej zajmuje się Uczelnia, która również sprawuje nadzór dydaktyczno-wychowawczy oraz organizacyjny nad przebiegiem praktyki.

  2. Praktyka jest realizowana w terminie wynikających z planu studiów na danym kierunku kształcenia.

  3. Praktyka zawodowa odbywana jest przez studentów po drugim semestrze studiów, w terminie do 15 września, w wymiarze 5 tygodni i po czwartym semestrze studiów w terminie do 15 września, w wymiarze 5 tygodni.

  4. Dyrektor Instytutu może wyrazić zgodę na odbycie praktyki w innym terminie, jeżeli student z uzasadnionych przyczyn nie odbył jej w wyznaczonym terminie. Przesunięcie terminu realizacji praktyki odnotowywane jest w dokumentacji studenckiej

  5. Formę i miejsce odbywania praktyk zawodowych ustala Dyrektor Instytutu.

  6. Program praktyki opracowuje Dyrektor Instytutu a zatwierdza Senat.

  7. Praktyki zawodowe są bezpłatne.

  8. Uczelnia nie zwraca studentowi żadnych kosztów z tytułu odbywania praktyki.

  9. O ewentualnym wynagradzaniu studenta podczas odbywania praktyki decyduje „Zakład pracy”. Zakład pracy zobowiązany jest wówczas zawrzeć ze studentem stosowną umowę bez pośrednictwa PWSIiP w Łomży.

§ 7

  1. Osobą odpowiedzialna za przebieg praktyk zawodowych w Uczelni jest Dyrektor Instytutu.

  2. Dyrektor Instytutu powołuje Koordynatora praktyk zawodowych, który odpowiada za realizację studenckich praktyk zawodowych i nadzór nad wykonywaniem przez studenta zadań wynikających z programu praktyki

  3. Do zakresu obowiązków Koordynatora praktyk należy:

§ 8

  1. Praktyki zawodowe studenci odbywają we wskazanych lub akceptowanych przez Dyrektora Instytutu podmiotach gospodarczych lub instytucjach prowadzących działalność gospodarczą, w organach administracji państwowej, rządowej, organizacjach samorządu terytorialnego lub innych jednostek organizacyjnych zwanych dalej „zakładami pracy”,

  2. Wykaz „zakładów pracy” przedkłada do akceptacji Dyrektorowi Instytutu Koordynator praktyk zawodowych ,

  3. Praktyki zawodowe odbywane są na podstawie podpisanych umów o realizację praktyki

  4. Umowę podpisuje Rektor Uczelni.

§ 9

W czasie trwania praktyki zawodowej student jest zobowiązany do :

 

Zaliczenie praktyki

§ 10

Podstawą zaliczenia praktyki jest:

  1. Odbycie praktyki przez studenta w wyznaczonym terminie i otrzymanie pozytywnej opinii, którą wystawia opiekun praktyki z ramienia „zakładu pracy”.

  2. Przedłożeniu Koordynatorowi praktyk w terminie do 20 września wypełnionego Dziennika praktyk

  3. Wystawienia pozytywnej oceny przez Koordynatora praktyki na podstawie przedłożonych dokumentów.

§ 11

  1. Koordynator praktyki dokonuje weryfikacji zapisów zawartych w dzienniczku praktyki oraz dokonuje oceny Raportu z realizacji praktyki.

  2. Ocena praktyki zawodowej jest średnią ocen wystawionych przez zakładowego opiekuna praktyk w Dzienniku praktyk oraz Oceny raportu z realizacji praktyki i jest wpisywana w Dzienniczku praktyk przez Koordynatora

  3. Dyrektor Instytutu dokonuje zaliczenia praktyki zawodowej poprzez dokonanie wpisu do indeksu ostatecznej oceny z praktyki

  4. Przy zaliczaniu praktyki stosuje się skalę ocen obowiązującą w Uczelni.

  5. Uczelnia może w trybie natychmiastowym odwołać studenta z praktyki, jeśli uzyskała od „Zakładu pracy” pisemną informację o rażącym naruszeniu przez studenta porządku i dyscypliny pracy lub o nieprzestrzeganiu zasad zachowania tajemnicy służbowej, ochrony poufności danych w zakresie określonym przez „Zakład pracy”.

  6. Z obowiązku odbycia praktyki Dyrektor Instytutu może zwolnić studentów, którzy:

  1. Ubiegający się o zwolnienie z praktyk studenci powinni dostarczyć Dyrektorowi Instytutu zaświadczenie o zatrudnieniu i wykonywaniu czynności zawodowych zgodnych z „Ramowym programem praktyk zawodowych”, a w dzienniku praktyk opisać wykonywane przez siebie czynności zawodowe (opis stanowiska pracy).

  2. Nie zaliczenie praktyki przez Dyrektora Instytutu jest jednoznaczne z koniecznością jej powtórzenia i nie zaliczeniem roku, w którym praktyka powinna być zrealizowana.

 

Postanowienia końcowe

§ 12

W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem i w kwestiach spornych decyzje podejmuje Rektor PWSIiP w Łomży

 

2. Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk – opisane w formie efektów kształcenia z uwzględnieniem weryfikacji osiąganych efektów

Załącznik nr 11

 

VII.OPIS WARUNKÓW PROWADZENIA STUDIÓW

 

1. Wykaz nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe

 

 

Lp.

 

 

Nazwisko i imię

 

 

Stopień

naukowy

 

Dyscyplina naukowa

i specjalność

Specjalizacja naukowo-badawcza, dydaktyczna i praktyczna

1.

Wiesław Tadeusz Popławski

dr hab.

nauki humanistyczne

w zakresie socjologii

 

antropologia kulturowa, problemy współczesnej rodziny, procesy społeczne, sytuacja socjalna i problemy migrantów, problemy społeczne w społeczności lokalnej

2.

Joanna Moczydłowska

dr hab.

psychologia i zarządzanie

rozwiązywanie problemów społecznych

3.

 

Zbigniew Galor

dr hab.

nauki humanistyczne

w zakresie socjologii

socjologia pracy i problemów społecznych, socjologia rozwoju społecznego i anomii społecznej, wykluczenie i margines społeczny

4.

Krzysztof Sychowicz

dr

nauki humanistyczne

w zakresie historii

 

polityka społeczna w Polsce, polityka społeczna w Europie, współczesne społeczeństwo polskie

5.

Jolanta Boryszewska

dr

nauki humanistyczne

w zakresie pedagogiki

 

psychologia, psychologia współczesne nurty i kierunki, cykle życia, komunikacja społeczna, organizacja pomocy społecznej

6.

Agnieszka Muzyk

dr

nauki humanistyczne w zakresie socjologii

socjologia edukacji, metody badań społecznych, polityka społeczna w Polsce, projekty socjalne, socjologia zdrowia i medycyny

7.

Joanna Truszkowska

dr

nauki humanistyczne w zakresie socjologii;

wykluczenie społeczne, sytuacja socjalna i problemy niepełnosprawnych, procesy ludnościowe, zróżnicowanie i nierówności społeczne, praca socjalna

8.

Sylwia Jaskuła

dr

nauki humanistyczne w zakresie pedagogiki

pedagogika, metodyka pracy socjalnej, technologie informacyjne

9.

Alina Szepelska

dr

nauki ekonomiczne: ekonomia rynku pracy

 

ekonomia, zarządzanie, poradnictwo zawodowe, rynek pracy, praca socjalna

10.

Tadeusz Kowalewski

dr

nauki humanistyczne

w zakresie socjologii;

 

socjologia, socjologia rodziny, problemy współczesnej rodziny, problemy społeczności lokalnej, socjologia organizacji i zarządzania

 

2. Proporcje nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe do liczby studentów

136 studentów : 10 nauczycieli akademickich = 13,6

 

VIII.WYKAZ INTERESARIUSZY

Spis Instytucji Pomocy Społecznej współpracujących w ramach realizacji praktyki zawodowej

 

Lp

 

 

Nazwa Instytucji

 

Adres Instytucji

Telefon

Instytucji

Data podpisania umowy

Deklarowana liczba studentów

1.

Miejsko-Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej

ul. Warszawska 12,

17-312 Drohiczyn

 

85 6558323

 

19.11.2009 r.

 

24

2.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przytułach

ul. Supska 10,

18-423 Przytuły

 

86 2177005

 

19.11.2009 r.

 

6

3.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Rajgrodzie

ul. Warszawska 9

19-206 Rajgród

 

86 2721830

 

19.11.2009 r.

 

3

4.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce

ul. J. Piłsudskiego 10a,

17-200 Hajnówka

 

85 6823642

19.11.2009 r.

1

5.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach

ul. Świerkowa 60,

16-400 Suwałki

 

87 5659280

19.11.2009 r.

2

6.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolnie

ul. Wojska Polskiego 38,

18-500 Kolno

 

86 2782849

20.11.2009 r.

4

7.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce

ul. Marszałka Piłsudskiego 8,

16-100 Sokółka

 

85 7110823

20.11.2009 r.

10

8.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Klukowie

ul. Mazowiecka 14,

18-214 Klukowo

 

86 2774372

23.11.2009 r.

10

9.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie

ul. Wojska Polskiego 69,

18-500 Kolno

 

86 2782849

23.11.2009 r.

2

10.

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej

ul. Szpitalna 10,

17-300 Siemiatycze

 

85 6552252

23.11.2009 r.

2

11.

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci oddział okręgowy w Łomży

ul. Mickiewicza 12

18-400 Łomża

 

86 2182397

23.11.2009 r.

3

12.

Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Łomży

ul. Rybaki 14,

18-400 Łomża

 

86 2150311

23.11.2009 r.

6

13.

Dom Pomocy Społecznej

ul. Świerkowa 9,

15-328 Białystok

 

85 7458085

25.11.2009 r.

4

14.

Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA” w Wasilkowie

ul. Kościelna 40,

16-010 Wasilków

 

85 7185521

25.11.2009 r.

2

15.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych

ul. Kościelna 11,

18-315 Kołaki Kościelne

 

86 2703026

26.11.2009 r.

1

16.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży

ul. Dworna 23 b,

18-400 Łomża

 

86 2164260

26.11.2009 r.

15

17.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim

ul. 3 Maja 17,

17-100 BielskPodlaski

 

85 8332676

 

26.11.2009 r.

3

18.

Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK

ul. Centura 2,

17-230 Białowieża

 

85 6812424

27.11.2009 r.

8

19.

Dom Pomocy Społecznej w Uhowie

ul. Surażska 67,

18-100 Łapy

 

85 7153397

27.11.2009 r.

20

20.

Dom Pomocy Społecznej

ul. dr T. Nowickiego 1,

19-200 Grajewo

 

86 2722724

30.11.2009 r.

4

21.

Dom Pomocy Społecznej

ul. Polowa 39,

18-400 Łomża

 

86 2165251

30.11.2009 r.

2

22.

Dom Pomocy Społecznej

ul. PCK 15,

19-100 Mońki

 

85 7162212

30.11.2009 r.

6

23.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Śniadowie

ul. Ostrołęcka 11,

18-411 Śniadowo

 

86 2176149

30.11.2009 r.

7

24.

Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży

ul. Rybaki 3,

18-400 Łomża

 

602538767

30.11.2009 r.

12

25.

Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II

ul. Jana Pawła II 14,

17-120 Brańsk

 

85 7375132

30.11.2009 r.

2

26.

Polski Komitet Pomocy Społecznej. Zarząd Okręgowy w Łomży

ul. Sikorskiego 222,

18-400 Łomża

 

86 2182328

01.12.2009 r.

10

27.

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym

ul. Augustowska 47,

16-320 Bargłów Kościelny

 

87 6424011

03.12.2009 r.

3

28.

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli

ul. Rynek 2,

18-427 Przerośl

 

87 5691019

03.12.2009 r.

2

29.

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach

ul. Kościuszki 71,

16-400 Suwałki

 

87 5663569

03.12.2009 r.

2

30.

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zbójnej

ul. Łomżyńska 64,

18-416 Zbójna

 

86 2140330

03.12.2009 r.

3

31.

Ośrodek Adopcyjno- Opiekuńczy w Łomży

ul. M. Skłodowskiej- Curie 5,

18-400 Łomża

 

86 4731861

8.12.2009 r.

5

32.

Centrum Rehabilitacji pw. Św. Rocha Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Łomży

ul. Rybaki 1,

18-400 Łomża

 

 

86 2166820

09.12.2009 r.

25

33.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. Szosa Zambrowska 1/27, 18-400 Łomża

 

86 2156942

15.12. 2009 r.

18

34.

Dom Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta”

Mociesze 4A,

19-124 Jaświły

 

 

18.12.2009 r.

25

35.

Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Laskowcu

ul. Mazurska 28,

07-401 Ostrołęka

 

29 7647605

 

04.01.2009 r.

 

10

36.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. Mickiewicza 3,

19-200 Grajewo

 

86 2738709

04.01.2009 r.

2

RAZEM

264

 

IX.INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

Zasady prowadzenia procesu dyplomowania, zasady dotyczące struktury studiów (zasady studiowania), zasady wpisu na kolejny semestr, zasady studiów indywidualnych określa Regulamin Studiów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.


 

 

Załączniki:
  1.   PROGRAM KSZTAŁCENIA Praca socjalna.doc
Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2012-10-03

Opublikował: Tomasz  Skrodzki

Publikacja z dnia: 2013-10-04 17:06:48

Wersja dokumentu: 2

Ilość wyświetleń: 2143


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3