Program studiów I stopnia - Praca socjalna (profil praktyczny) obowiązujący od roku akad. 2012/2013
PROGRAM KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA
KIERUNEK: PRACA SOCJALNA (profil praktyczny)
obowiązujący od roku akad. 2012/2013
Spis treści
I.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROWADZONYCH STUDIÓW 1
V.SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 18
I.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROWADZONYCH STUDIÓW
Kierunek studiów: Praca socjalna
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia: profil praktyczny
Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: licencjat pracy socjalnej
Obszary kształcenia: obszar nauk społecznych
Dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się efekty kształcenia:
-
dziedziny nauk społecznych: socjologia, pedagogika, psychologia
Wskazanie związku z misją uczelni i jej strategią rozwoju:
Utworzenie w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży nowego kierunku Praca Socjalna (studia pierwszego stopnia) poparte było niżej wskazanymi, ważnymi względami. Są one ściśle powiązane z misją Uczelni, którą jest wspieranie rozwoju regionu i dobrobytu jego mieszkańców poprzez kształcenie młodzieży na kierunkach dostosowanych do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy.
Praca socjalna jako działalność zawodowa wymagająca wiedzy specjalistycznej, opiera się na katalogu wartości podstawowych wynikających z godności osoby ludzkiej oraz dysponuje własnymi metodami działania. Jest ona działalnością prospołeczną, której celem - najkrócej rzecz ujmując - jest przyczynianie się do dobrego bytu jednostek, rodzin i całych środowisk we współczesnych społeczeństwach. Jako działalność zawodowa nie tylko nie eliminuje ona społecznej aktywności pomocowej wolontariuszy, działających w ramach różnorodnych organizacji trzeciego sektora, ale wspomaga ich profesjonalizmem wykonujących ten zawód i organizacją służb, zarazem będąc wyrazem społecznej troski
o ludzi najbardziej potrzebujących, niezaradnych życiowo lub będących w potrzebie. Jako stosunkowo młody zawód praca socjalna jest profesją, która wciąż się rozwija, podejmuje nowe wyzwania, rozwiązuje socjalno-bytowe problemy ludności, ale także polepsza metody interwencji pracowników socjalnych w zakresie rozwiązywania społecznych problemów. Jest też niezbędnym elementem tego szerokiego zbioru działań, który określany jest mianem polityki społecznej państwa.
W subregionie łomżyńskim (i szerzej w całym woj. podlaskim), ale i w sąsiadującym z nim subregionie ostrołęckim woj. mazowieckiego, czy nawet w południowej części województwa warmińsko-mazurskiego istnieje szczególne zapotrzebowanie na zawód
i kwalifikacje pracownika socjalnego. Funkcjonuje tu szereg instytucji pomocy społecznej takich jak: Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie i Powiatowe Ośrodki Pomocy Rodzinie w ramach jednostek samorządowych, Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Uzależnień w Łomży, szpitale, domy pomocy społecznej, więzienia m. in. w Czerwonym Borze i Grądach Woniecko, Zakład Poprawczy dla młodzieży w Laskowcu koło Ostrołęki, gdzie istnieje przede wszystkim potrzeba pracy wykwalifikowanych pracowników socjalnych. Biorąc pod uwagę brak możliwości kształcenia na kierunku praca socjalna na terenie wymienionych wyżej regionów, utworzenie właśnie tego kierunku w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Profilaktyki w Łomży staje się nie tylko potrzebą ale i koniecznością, oferując możliwość uzyskania deficytowego w tym obszarze geograficznym zawodu. Świadczy o tym zarówno poparcie ze strony licznych instytucji regionalnych, jak i zapewnienie ponad 260 miejsc wykonywania praktyk dla przyszłych studentów tego kierunku.
Ogólne cele oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów:
Przyjmujemy za podstawowy cel tego kształcenia przygotowanie absolwentów do pracy w zawodzie pracownika socjalnego. Proponowany profil kształcenia w pełni realizuje przepisy dotyczące pracownika socjalnego zawarte w drugim rozdziale Ustawy o pomocy społecznej obowiązującej od 1 maja 2004 roku. Uwzględnia także dalsze zmiany tej ustawy oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Spraw Socjalnych odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do działalności zawodowej pracownika socjalnego. Współczesna koncepcja pracy socjalnej zakłada szeroki zakres działań wspomagających zmianę społeczną i rozwiązywanie problemów społecznych. Obejmuje ona takie działania jak poradnictwo, pomoc jednostkom i rodzinom oraz ich terapię, organizowanie społeczności lokalnej, angażowanie w społeczne i polityczne działania mające wpływ na politykę społeczną i rozwój gospodarczy, jak również starania zmierzające do tego, aby pomóc ludziom w dostępie do usług i do innych zasobów w społeczności lokalnej. Do zakresu zadań pracownika socjalnego należy także administrowanie instytucjami pomocy społecznej. Dziesięciotygodniowe praktyki zawodowe stanowią możliwość aplikacji teoretycznej wiedzy oraz pozyskiwania niezbędnych umiejętności praktycznych, w które powinien być wyposażony pracownik socjalny.
Koncepcja ta oparta jest o holistyczne rozumienie człowieka i jego podmiotowe miejsce
w społeczeństwie. Zapewnia ona w toku kształcenia systemowe wielopłaszczyznowe rozpatrywanie procesów społecznych oraz roli osób zawodowo pomagających, podbudowane interdyscyplinarnym kształceniem. Tym samym absolwenci kierunku praca socjalna będą przygotowani do kompetentnej realizacji ról zawodowych w placówkach, organizacjach, instytucjach związanych z polityką społeczną, jej kształtowaniem i wdrażaniem, zarówno
w sektorze publicznym, jak i w organizacjach pożytku publicznego działających w sektorze pomocy społecznej.
Studenci zdobywać będą również wiedzę teoretyczną, z zakresu metodyki i superwizji pracy socjalnej, problematyki marginalizacji społecznej oraz działalności pożytku publicznego, struktury i organizacji pomocy społecznej, form działalności samopomocowej
i instytucjonalnej ukierunkowanej na nawiązywanie właściwych stosunków międzyludzkich, podniesienie jakości życia oraz rozwiązywanie kwestii społecznych. Do celów kształcenia należy także inicjowanie, uczestniczenie i opracowywanie wyników badań problemów społecznych (diagnozowanie potrzeb), monitorowanie oraz ewaluacja programów i działań.
Absolwenci kierunku nie tylko zdobędą kwalifikacje - wiedzę i doświadczenie niezbędne do działań pomocowych, opiekuńczych czy interwencyjnych, ale wypracują w sobie postawę gotowości do działań dla dobra innych, niezależnie od tego, czy potrzebna aktywność wiąże się z jego pracą czy też ma charakter pozazawodowy. Zdobyta wiedza i wzbudzona przez nią wrażliwość społeczna powinny znaleźć ujście zarówno w aktywności w ramach działań umożliwionych w obrębie struktur wspomaganych przez Uczelnię, jak i w środowiskowej działalności absolwenta, w tym w organizowaniu społeczności lokalnej.
W trakcie studiów na kierunku praca socjalna studenci zdobywają obszerną wiedzę socjologiczną, pedagogiczną i psychologiczną potrzebną do zrozumienia mechanizmów kształtujących zachowania ludzi oraz wspierania pożądanych zmian w tych zachowaniach. Ważnym elementem kształcenia jest wiedza o uwarunkowaniach prawnych, środowiskowych, urzędowo-administracyjnych, a także regulacjach UE dotyczących pracy socjalnej. Ponadto studenci poznają podstawy filozofii, wiedzy ekonomicznej i politologicznej, a także prawa w zakresie regulacji wybranych dziedzin życia, rozumienia i kompetentnego stosowania przepisów prawnych. Absolwent pracy socjalnej powinien posiadać także interdyscyplinarną wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresów wspomnianych wyżej przedmiotów, która pozwali dogłębnie w różnych kontekstach poznać istotę ludzką i procesy społeczne. Powinien ponadto posiadać wiedzę przyrodniczą dającą podstawy zrozumienia systemu człowiek – środowisko. Dodatkowo pracownik socjalny powinien dysponować wiedzą z zakresu właściwego prowadzenia gospodarstwa domowego, w którym odbywa się zaspokajanie potrzeb jednostki i rodziny. Niezbędnym elementem w procesie przygotowania do zawodu jest położenie nacisku na kształtowanie właściwej postawy moralnej studenta wobec odbiorców pomocy uwzględniającej godność osoby ludzkiej.
Oprócz podstaw teoretycznych konieczne są umiejętności praktyczne, pozwalające interweniować w konkretnych sytuacjach życiowych. W procesie kształcenia na kierunku praca socjalna zwróci się szczególną uwagę na powiązanie wiedzy teoretycznej z praktyką oraz wyrabianie umiejętności wspomagania zmian w relacji jednostka – środowisko społeczne. Absolwent kierunku praca socjalna powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu szeroko pojętej problematyki społecznej i psychologicznej.
Zob. Efekty kształcenia
Wymagania wstępne:
Kwalifikacja kandydatów prowadzona jest na podstawie konkursu świadectw dojrzałości według poniższych zasad.
1. Kandydaci, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości tzw. „Nowa Matura”
Pozycję kandydata na liście rankingowej stanowić będzie liczba punktów uzyskanych
z następujących przedmiotów:
-
do wyboru: historia, matematyka, geografia lub wiedza o społeczeństwie na poziomie podstawowym
-
język obcy na poziomie podstawowym
Jeżeli kandydat zdawał poziom rozszerzony liczbę punktów mnoży się przez 1,5.
2. Kandydaci, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości tzw. „Stara Matura”
Liczbę punktów kwalifikacyjnych stanowi suma punktów przeliczanych - zgodnie ze skalą podaną w Zasadach rekrutacji na rok akad. 2012/2013 PWSIiP w Łomży z dnia 19 maja 2011 roku w punkcie 2.1.2. - z ocen uzyskanych na maturze z następujących przedmiotów:
-
do wyboru: historia, matematyka, geografia lub wiedza o społeczeństwie
-
język obcy (w przypadku braku na maturze języka obcego bierze się pod uwagę język polski)
Zasady rekrutacji:
Pełne informacje w dokumencie:
Zasady rekrutacji na rok akad. 2012/2013 na podstawie art. 169 Prawo o Szkolnictwie Wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, Uchwała Senatu PWSIiP w Łomży nr 33/2011 z dnia 19 maja 2011 roku oraz Uchwały Senatu PWSIiP z lat następnych, dotyczące zasad rekrutacji.
Zasady prowadzenia procesu dyplomowania:
Załącznik nr 1
II.EFEKTY KSZTAŁCENIA
Efekty kształcenia dla kierunku studiów Praca socjalna
Kierunek PRACA SOCJALNA
Szczegółowe efekty kształcenia i ich odniesienie do opisu efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych
STUDIA I STOPNIA
Objaśnienie oznaczeń:
PS – efekty kierunkowe na kierunku Praca socjalna
W – wiedza
U – umiejętności
K – kompetencje społeczne
01, 02,03… - numer efektu kształcenia
S – obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
1 – studia pierwszego stopnia
P – profil praktyczny
Symbole efektów kształcenia |
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Absolwent studiów I stopnia na kierunku Praca socjalna: |
Odniesienie opisu efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych |
WIEDZA |
||
PS_W01 |
ma podstawową wiedzę o dyscyplinie naukowej praca socjalna, jej miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. |
S1P_W01 |
PS_W02 |
Posiada podstawową wiedzę ekonomiczną umożliwiającą zrozumienie mechanizmów podziałów i działalność służb społecznych. Ma wiedzę na temat ekonomii społecznej oraz uwarunkowań i zasad pobudzania indywidualnej oraz lokalnej przedsiębiorczości. |
S1P_W02 S1P_W11 |
PS_W03 |
Ma elementarną wiedzę biomedyczną i psychologiczną pozwalającą zrozumieć system człowiek-środowisko oraz umożliwiającą zrozumienie procesów zachodzących w organizmie człowieka gwarantujących jego dobre funkcjonowanie biologiczne, psychiczne i społeczne. |
S1P_W01 S1P_W05 |
PS_W04 |
Posiada ogólną wiedzę filozoficzną, w tym etyczną i antropologiczną, pedagogiczną i socjologiczną pozwalającą zrozumieć istotę ludzką i procesy społeczne. |
S1P_W01 S1P_W05 |
PS_W05 |
Ma podstawową wiedzę o typowych rodzajach instytucji i organizacji społecznych, w tym pomocy społecznej, służby zdrowia, rynku pracy, edukacji, w których wykonuje swoją pracę pracownik socjalny lub z którymi współpracuje w ramach zespołów interdyscyplinarnych. |
S1P_W02 S1P_W03 |
PS_W06 |
Ma wiedzę o człowieku, relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i ich elementami oraz o więziach społecznych właściwych dla roli pracownika socjalnego. |
S1P_W05 |
PS_W07 |
Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych pozwalającą diagnozować, opisywać instytucje oraz organizacje społeczne i zachodzące w nich procesy, ze szczególnym uwzględnieniem: miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, centrów pomocy rodzinie, ośrodków interwencji kryzysowej, instytucji rynku pracy, ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. |
S1P_W03 S1P_W05S1P_W06 |
PS_W08 |
Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych pozwalającą diagnozować, opisywać instytucje oraz organizacje społeczne i zachodzące w nich procesy, ze szczególnym uwzględnieniem: miejskich i gminnych ośrodków pomocy społecznej, centrów pomocy rodzinie, ośrodków interwencji kryzysowej, instytucji rynku pracy, ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych, organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych. |
S1P_W03 S1P_W06 |
PS_W09 |
Ma wiedzę na temat norm prawnych regulujących rozwiązywanie problemów społecznych w Polsce, Europie, na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem problemów socjalnych. |
S1P_W07 |
PS_W10 |
Ma wiedzę o procesach zmian, ich uwarunkowaniach, skali i przebiegu w obszarze polityki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem pracy socjalnej. |
S1P_W08 |
PS_W11 |
Ma wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i społecznej (uwarunkowań, prawidłowości i zakłóceń). |
S1P_W06 S1P_W07 |
PS_W12 |
Ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań zawodowych pracownika socjalnego, normach, standardach |
S1P_W06 S1P_W07 S1P_W08 |
PS_W13 |
Ma podstawową wiedzę na temat zadań ustawowych |
S1P_W07 S1P_W09 |
PS_W14 |
Ma wiedzę na temat rodziny jako mikrośrodowiska, jej roli w życiu społeczeństw i jednostek oraz form diagnozowania problemów i wspierania rodziny w procesie pracy socjalnej. |
S1P_W04 S1P_W05 S1P_W08 S1P_W09 |
PS_W15 |
Ma wiedzę na temat zjawisk patologii społecznej, ich złożonych uwarunkowań, przejawów, skutków oraz form pracy z osobami i rodzinami dotkniętymi danym problemem. |
S1P_W04 S1P_W05 |
PS_W16 |
Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. |
S1P_W10 |
PS_W17 |
Ma wiedzę na temat funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa, kształcenia ustawicznego i potrzeby kształcenia się przez całe życie.
|
S1P_W03 |
PS_W18 |
Ma wiedzę na temat istoty i sensu aktywności ruchowej oraz jej wpływu na budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka oraz praktyczne zapoznanie z różnymi formami aktywności ruchowej.
|
S1P_W04 |
UMIEJĘTNOŚCI |
||
PS_U01 |
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne i posługiwać się podstawowymi kategoriami pojęciowymi pracy socjalnej i innych nauk społeczno-humanistycznych, w tym głównie psychologii, pedagogiki, ekonomii, polityki społecznej, etyki. |
S1P_U01 |
PS_U02 |
Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do szczegółowego diagnozowania przyczyn, przebiegu i uwarunkowań problemów społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem problemów bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, psychologicznych) na poziomie lokalnym i regionalnym. |
S1P_U01 S1P_U02 S1P_U03 |
PS_U03 |
Potrafi prognozować praktyczne skutki procesów i zjawisk społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych, psychologicznych) w wymiarze regionalnym, lokalnym, a także w odniesieniu do poszczególnych grup społecznych, rodzin i osób. |
S1P_U04 |
PS_U04 |
Umie rozwiązywać problemy w obszarach rzeczywistości społecznej, w których potrzebna jest profesjonalna pomoc – gdy występuje niewydolność w funkcjonowaniu osobniczym i społecznym między innymi z powodu: ubóstwa, sieroctwa, przemocy w rodzinie, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, starości, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych (zwłaszcza w rodzinach niepełnosprawnych i wielodzietnych), alkoholizmu, narkomanii, przestępczości, trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego, migracji oraz uchodźstwa. |
S1P_U05 S1P_U06 S1P_U07
|
PS_U05 |
Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe normy prawne zawarte w Konstytucji RP, ustawie o pomocy społecznej i innych szczegółowych aktach prawnych w celu rozwiązywania konkretnych problemów z obszaru pracy socjalnej. |
S1P_U05
|
PS_U06 |
Posiada praktyczne umiejętności konstruowania i realizacji strategii rozwiązywania wybranych problemów społecznych na różnych poziomach: regionu, powiatu, gminy, rodziny, jednostki, z wykorzystaniem krytycznej analizy dotychczasowego dorobku różnorodnych instytucji społecznych. |
S1P_U02 S1P_U06 S1P_U07 S1P_U08
|
PS_U07 |
Potrafi efektywnie komunikować się, negocjować, mediować, kierować konfliktem, podejmować interwencję w sytuacjach kryzysowych. Potrafi stosować metody, techniki i środki interwencji socjalnej. |
S1P_U03 S1P_U06 S1P_U08 |
PS_U08 |
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i społecznej; potrafi przygotować komunikaty pisemne i ustne, wyrażać w nich myśli w sposób klarowny i logiczny, dopasowując przekaz do wykorzystywanego medium i do zamierzonego odbiorcy. |
S1P_U06 S1P_U10
|
PS_U09 |
Potrafi prawidłowo interpretować działania instytucji pomocy społecznej oraz analizować i oceniać ich decyzje. Umie przeprowadzić ewaluację podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów społecznych. |
S1P_U02 S1P_U05 S1P_U06 S1P_U07 |
PS_U10 |
Umie docierać do źródeł wiedzy i korzystać z nich w analizie procesów i zjawisk społecznych. |
S1P_U08 |
PS_U11 |
Umie inicjować nowe form pomocy osobom i rodzinom wymagającym interwencji społecznej. |
S1P_U02 S1P_U05 S1P_U06 S1P_U08 |
PS_U12 |
Posługuje się językiem obcym w zakresie pracy socjalnej na poziomie odpowiadającym wymaganiom określonym dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
S1P_U11 |
PS_U13 |
Potrafi przedstawić w języku polskim (w formie pisemnej i ustnej) wybrane zagadnienia z zakresu pracy socjalnej oraz dyscyplin komplementarnych, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne i inne źródła. |
S1P_U09 |
PS_U14 |
Umie efektywnie korzystać z metod, technik i narzędzi informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy socjalnej. |
S1P_U02 S1P_U09 |
PS_U15 |
Umiejętność samodzielnego uczestnictwa w rekreacji ruchowej, poznanie dobroczynnego wpływu aktywności ruchowej na własne ciało oraz kondycje psychiczną. |
S1P_U12 |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
PS_K01 |
Przejawia postawę otwartości na nową wiedzę, nowe umiejętności zawodowe. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki samorealizacji |
S1P_K01 S1P_K06
|
PS_K02 |
Potrafi pracować w zespole, wchodzić w różnorodne role społeczne adekwatnie do własnych predyspozycji osobowościowych i kompetencji zawodowych. |
S1P_K02
|
PS_K03 |
Potrafi planować i organizować własną pracę efektywnie realizując cele i zadania zawodowe odpowiednio określając priorytety działania. |
S1P_K03
|
PS_K04 |
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje dylematy związane z pracą pracownika socjalnego. Dba o własną higienę psychiczną zapobiegając wypaleniu zawodowemu i innym problemom psychofizycznym związanym z pracą zawodową. |
S1P_K03 S1P_K04
|
PS_KO5 |
Umie aktywnie i efektywnie uczestniczyć w pracach interdyscyplinarnych zespołów ds. rozwiązywania problemów społecznych. |
S1P_K05 S1P_K06 S1P_K07 |
PS_K06 |
Potrafi myśleć perspektywicznie i działać w sposób przedsiębiorczy. |
S1P_K07 |
PS_K07 |
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie dokonywania profesjonalnych działań pracownika socjalnego w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań. |
S1P_K03 S1P_K04 S1P_K05
|
PS_K08 |
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
S1P_K03 S1P_K04
|
Efekty kształcenia dla I stopnia studiów w obszarze nauk społecznych i ich odniesienie do szczegółowych efektów kształcenia na kierunku
PRACA SOCJALNA
Objaśnienie oznaczeń:
S – obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
1 – studia pierwszego stopnia
P – profil praktyczny
PS – efekty kierunkowe na kierunku Praca socjalna
W – wiedza
U – umiejętności
K – kompetencje społeczne
01, 02,03… - numer efektu kształcenia
Symbole efektów kształcenia w obszarze nauk społecznych |
OPIS EFEKTÓW KSZTAŁCENIA w obszarze nauk społecznych I stopień |
Symbole efektów kształcenia dla kierunku PRACA SOCJALNA - I stopień |
WIEDZA |
||
S1P_W01 |
Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. |
PS_W01 PS_W03 PS_W04 |
S1P_W02 |
Ma podstawową wiedzę o typowych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich podstawowych elementach. |
PS_W02 PS_W05 |
S1P_W03 |
Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i ich elementami. |
PS_W05 PS_W06 PS_W09 PS_W10 |
S1P_W04 |
Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i rządzące nimi prawidłowości. |
PS_W07 PS_W16 PS_W17
|
S1P_W05 |
Ma wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. |
PS_W03 PS_W04 PS_W08 PS_W09 PS_W16 PS_W17 |
S1P_W06 |
Ma wiedzę o metodach i narzędziach, w tym technikach pozyskiwania danych, odpowiednich dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalających opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych instytucji oraz organizacji społecznych lub gospodarczych. |
PS_W09 PS_W10 PS_W13 PS_W14 |
S1P_W07 |
Ma wiedzę o normach i regułach organizujących wybrane struktury i instytucje społeczne. |
PS_W11 PS_W13 PS_W14 PS_W15 |
S1P_W08 |
Ma wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian. |
PS_W12 PS_W14 PS_W16 |
S1P_W09 |
Ma wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji. |
PS_W15 |
S1P_W10 |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego. |
PS_W18 |
S1P_W11 |
Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_W02
|
UMIEJĘTNOŚCI |
||
S1P_U01 |
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) specyficzne dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_U01 PS_U02 PS_U03
|
S1P_U02 |
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania jednostkowych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) specyficznych dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_U02 PS_U03 PS_U07 PS_U10 PS_U13 PS_U17
|
S1P_U03 |
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) specyficzne dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_U02 PS_U03 PS_U08
|
S1P_U04 |
Potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, ekonomicznych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_U04
|
S1P_U05 |
Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. |
PS_U05 PS_U11 PS_U13
|
S1P_U06 |
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej. |
PS_U05 PS_U07 PS_U08 PS_U09 PS_U10 PS_U13
|
S1P_U07 |
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań. |
PS_U05 PS_U07 PS_U10
|
S1P_U08 |
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych. |
PS_U07 PS_U08 PS_U12 PS_U13 |
S1P_U09 |
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. |
PS_U15 PS_U16 PS_U17
|
S1P_U10 |
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. |
PS_U09 PS_U15
|
S1P_U11 |
Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
PS_U14
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
|
||
S1P_K01 |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
PS_K01
|
S1P_K02 |
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
PS_K02
|
S1P_K03 |
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. |
PS_K03 PS_K04 PS_K07 PS_K08 |
S1P_K04 |
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. |
PS_K04 PS_K07 PS_K08 |
S1P_K05 |
Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne. |
PS_K05 PS_K07 |
S1P_K06 |
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
PS_K01 PS_K05
|
S1P_K07 |
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
PS_K05 PS_K06
|
III.RAMOWY PROGRAM STUDIÓW
Ramowy program studiów
Załącznik nr 2
Program studiów realizowanych w poszczególnych semestrach:
semestr I – załącznik nr 3
semestr II – załącznik nr 4
semestr III – załącznik nr 5
semestr IV – załącznik nr 6
semestr V – załącznik nr 7
semestr VI – załącznik nr 8
Matryca efektów kształcenia dla poszczególnych przedmiotów
Załącznik nr 9
IV.WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE
-
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 189 ECTS dla studiów stacjonarnych, 187 ECTS dla studiów niestacjonarnych
-
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia:
Typy zajęć |
pkt ECTS |
A. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE |
36 |
B. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE |
23 |
C. PRZEDMIOTY UZUPEŁNIAJĄCE |
126 |
Razem |
185 |
-
Minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać, realizując moduły kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów: 4 ECTS
-
Minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach z wychowania fizycznego: 1 ECTS
-
Liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać za pracę dyplomową: 6 ECTS
-
Deficyt punktów ECTS, który umożliwia wpis warunkowy na kolejny semestr: 5 ECTS
-
Łączna liczba punktów ECTS z przedmiotów do wyboru: 56 ECTS
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
1. |
Polityka zdrowotna i profilaktyka/Promocja zdrowia |
30 |
3 |
2. |
Komunikacja społeczna w pracy socjalnej/ Marketing organizacji pozarządowej |
30 |
3 |
3. |
Organizacje pozarządowe/Finansowanie projektów ze środków UE |
30 |
3 |
4. |
Rynek pracy /Socjoterapia |
30 |
3 |
5. |
Sytuacja socjalna i problemy społeczno-kulturowe niepełnosprawnych/Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych |
30 |
3 |
6. |
Gerontologia/ Socjologia zdrowia i medycyny |
30 |
3 |
7. |
Socjologia organizacji i zarządzania/Zachowania organizacyjne |
30 |
3 |
8. |
Procesy ludnościowe /Demografia i epidemiologia |
20 |
2 |
9. |
Zabezpieczenie społeczne /Systemy emerytalne i ubezpieczenia społeczne* |
45 |
4 |
10. |
Wykłady monograficzne do wyboru (4x30 godz.) |
120 |
12 |
11. |
Przedmiot ogólnouczelniany I/Przedmiot ogólnouczelniany I |
30 |
2 |
12. |
Przedmiot ogólnouczelniany II/Przedmiot ogólnouczelniany II |
30 |
2 |
Razem |
455 |
43 |
* Student dokonuje wyboru przedmiotu
Z ogółu punktów ECTS objętych programem studiów przedmioty do wyboru stanowią zalecane 30%.
Z ogółu punktów ECTS objętych programem studiów zmiany w planie studiów nie przekraczają zalecanych 30%.
V.SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Egzaminy, kolokwia i zaliczenia.
Sylabus
Załącznik nr 10
VI.REGULAMIN PRAKTYK
Regulamin praktyki zawodowej
w Instytucie Społeczno-Humanistycznym
Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
Postanowienia ogólne i zadania praktyki zawodowej
§ 1
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, zwana dalej „Uczelnią” organizuje w ramach programu kształcenia studenckie praktyki zawodowe, jako integralną część studiów, działając na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), art. 9 pkt 2, Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 roku w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166) oraz Regulaminu Studiów PWSIiP w Łomży z dn. 1 października 2008 r. § 27.
§ 2
Zasadniczym celem praktyki zawodowej jest kształcenie studentów, przez wykreowanie w nich umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej, uzyskanej w toku studiów, w praktyce funkcjonowania organizacji, czyli integracja wiedzy teoretycznej z jej zastosowaniem praktycznym.
§ 3
Podstawowym zadaniem praktyki studenckiej jest stworzenie warunków do pogłębienia wiadomości przekazywanych w toku zajęć dydaktycznych i konfrontowania ich z praktyką życia społecznego, umożliwienie bezpośredniego pozyskiwania doświadczeń, wiedzy i informacji, które będą pomocne w realizowaniu treści kształcenia i nabyciu umiejętności praktycznych.
§ 4
Praktyka studencka powinna przyczynić się do rozwijania aktywności i przedsiębiorczości społecznej studentów - cech stanowiących ważny składnik ich profesjonalnej postawy. Uczelnia przygotowuje studentów do efektywnego i etycznie odpowiedzialnego działania w życiu społeczno-gospodarczym – z troską o zachowanie harmonii i równowagi w środowisku naturalnym oraz poszanowanie drugiego człowieka.
§ 5
Praktyka studencka ma kształtować podmiotowość i aktywność indywidualną studentów oraz rozwijać umiejętności współpracy. Będzie ona prowadzona na rzecz Uczelni, regionu oraz społeczności lokalnej.
Organizacja praktyki
§ 6
-
Organizacją praktyki studenckiej zajmuje się Uczelnia, która również sprawuje nadzór dydaktyczno-wychowawczy oraz organizacyjny nad przebiegiem praktyki.
-
Praktyka jest realizowana w terminie wynikających z planu studiów na danym kierunku kształcenia.
-
Praktyka zawodowa odbywana jest przez studentów po drugim semestrze studiów, w terminie do 15 września, w wymiarze 5 tygodni i po czwartym semestrze studiów w terminie do 15 września, w wymiarze 5 tygodni.
-
Dyrektor Instytutu może wyrazić zgodę na odbycie praktyki w innym terminie, jeżeli student z uzasadnionych przyczyn nie odbył jej w wyznaczonym terminie. Przesunięcie terminu realizacji praktyki odnotowywane jest w dokumentacji studenckiej
-
Formę i miejsce odbywania praktyk zawodowych ustala Dyrektor Instytutu.
-
Program praktyki opracowuje Dyrektor Instytutu a zatwierdza Senat.
-
Praktyki zawodowe są bezpłatne.
-
Uczelnia nie zwraca studentowi żadnych kosztów z tytułu odbywania praktyki.
-
O ewentualnym wynagradzaniu studenta podczas odbywania praktyki decyduje „Zakład pracy”. Zakład pracy zobowiązany jest wówczas zawrzeć ze studentem stosowną umowę bez pośrednictwa PWSIiP w Łomży.
§ 7
-
Osobą odpowiedzialna za przebieg praktyk zawodowych w Uczelni jest Dyrektor Instytutu.
-
Dyrektor Instytutu powołuje Koordynatora praktyk zawodowych, który odpowiada za realizację studenckich praktyk zawodowych i nadzór nad wykonywaniem przez studenta zadań wynikających z programu praktyki
-
Do zakresu obowiązków Koordynatora praktyk należy:
-
nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przygotowaniem i przebiegiem praktyk zawodowych;
-
zatwierdzanie miejsc odbywania praktyki;
-
zaliczanie odbycia praktyk przez odpowiedni wpis do dziennika praktyk.
§ 8
-
Praktyki zawodowe studenci odbywają we wskazanych lub akceptowanych przez Dyrektora Instytutu podmiotach gospodarczych lub instytucjach prowadzących działalność gospodarczą, w organach administracji państwowej, rządowej, organizacjach samorządu terytorialnego lub innych jednostek organizacyjnych zwanych dalej „zakładami pracy”,
-
Wykaz „zakładów pracy” przedkłada do akceptacji Dyrektorowi Instytutu Koordynator praktyk zawodowych ,
-
Praktyki zawodowe odbywane są na podstawie podpisanych umów o realizację praktyki
-
Umowę podpisuje Rektor Uczelni.
§ 9
W czasie trwania praktyki zawodowej student jest zobowiązany do :
-
realizacji programu praktyki zawodowej
-
prowadzenia „Dzienniczka praktyk”
-
przestrzegania przepisów obowiązujących w miejscu odbywania praktyki
-
stawiania się w miejscu praktyki o godzinie wyznaczonej przez przedstawiciela instytucji (podmiotu) w której jest realizowana praktyka .
Zaliczenie praktyki
§ 10
Podstawą zaliczenia praktyki jest:
-
Odbycie praktyki przez studenta w wyznaczonym terminie i otrzymanie pozytywnej opinii, którą wystawia opiekun praktyki z ramienia „zakładu pracy”.
-
Przedłożeniu Koordynatorowi praktyk w terminie do 20 września wypełnionego Dziennika praktyk
-
Wystawienia pozytywnej oceny przez Koordynatora praktyki na podstawie przedłożonych dokumentów.
§ 11
-
Koordynator praktyki dokonuje weryfikacji zapisów zawartych w dzienniczku praktyki oraz dokonuje oceny Raportu z realizacji praktyki.
-
Ocena praktyki zawodowej jest średnią ocen wystawionych przez zakładowego opiekuna praktyk w Dzienniku praktyk oraz Oceny raportu z realizacji praktyki i jest wpisywana w Dzienniczku praktyk przez Koordynatora
-
Dyrektor Instytutu dokonuje zaliczenia praktyki zawodowej poprzez dokonanie wpisu do indeksu ostatecznej oceny z praktyki
-
Przy zaliczaniu praktyki stosuje się skalę ocen obowiązującą w Uczelni.
-
Uczelnia może w trybie natychmiastowym odwołać studenta z praktyki, jeśli uzyskała od „Zakładu pracy” pisemną informację o rażącym naruszeniu przez studenta porządku i dyscypliny pracy lub o nieprzestrzeganiu zasad zachowania tajemnicy służbowej, ochrony poufności danych w zakresie określonym przez „Zakład pracy”.
-
Z obowiązku odbycia praktyki Dyrektor Instytutu może zwolnić studentów, którzy:
-
wykonują pracę zawodową zgodną ze specjalnością kształcenia,
-
prowadzą własną działalność gospodarczą w zakresie pracy socjalnej,
-
zatrudnieni są w placówkach opieki społecznej jako pracownicy socjalni
-
odbyli wolontariat zgodnie z kierunkiem studiów
-
Ubiegający się o zwolnienie z praktyk studenci powinni dostarczyć Dyrektorowi Instytutu zaświadczenie o zatrudnieniu i wykonywaniu czynności zawodowych zgodnych z „Ramowym programem praktyk zawodowych”, a w dzienniku praktyk opisać wykonywane przez siebie czynności zawodowe (opis stanowiska pracy).
-
Nie zaliczenie praktyki przez Dyrektora Instytutu jest jednoznaczne z koniecznością jej powtórzenia i nie zaliczeniem roku, w którym praktyka powinna być zrealizowana.
Postanowienia końcowe
§ 12
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem i w kwestiach spornych decyzje podejmuje Rektor PWSIiP w Łomży
2. Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk – opisane w formie efektów kształcenia z uwzględnieniem weryfikacji osiąganych efektów
Załącznik nr 11
VII.OPIS WARUNKÓW PROWADZENIA STUDIÓW
1. Wykaz nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe
Lp.
|
Nazwisko i imię
|
Stopień naukowy |
Dyscyplina naukowa i specjalność |
Specjalizacja naukowo-badawcza, dydaktyczna i praktyczna |
1. |
Wiesław Tadeusz Popławski |
dr hab. |
nauki humanistyczne w zakresie socjologii
|
antropologia kulturowa, problemy współczesnej rodziny, procesy społeczne, sytuacja socjalna i problemy migrantów, problemy społeczne w społeczności lokalnej |
2. |
Joanna Moczydłowska |
dr hab. |
psychologia i zarządzanie |
rozwiązywanie problemów społecznych |
3.
|
Zbigniew Galor |
dr hab. |
nauki humanistyczne w zakresie socjologii |
socjologia pracy i problemów społecznych, socjologia rozwoju społecznego i anomii społecznej, wykluczenie i margines społeczny |
4. |
Krzysztof Sychowicz |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie historii
|
polityka społeczna w Polsce, polityka społeczna w Europie, współczesne społeczeństwo polskie |
5. |
Jolanta Boryszewska |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie pedagogiki
|
psychologia, psychologia współczesne nurty i kierunki, cykle życia, komunikacja społeczna, organizacja pomocy społecznej |
6. |
Agnieszka Muzyk |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie socjologii |
socjologia edukacji, metody badań społecznych, polityka społeczna w Polsce, projekty socjalne, socjologia zdrowia i medycyny |
7. |
Joanna Truszkowska |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie socjologii; |
wykluczenie społeczne, sytuacja socjalna i problemy niepełnosprawnych, procesy ludnościowe, zróżnicowanie i nierówności społeczne, praca socjalna |
8. |
Sylwia Jaskuła |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie pedagogiki |
pedagogika, metodyka pracy socjalnej, technologie informacyjne |
9. |
Alina Szepelska |
dr |
nauki ekonomiczne: ekonomia rynku pracy
|
ekonomia, zarządzanie, poradnictwo zawodowe, rynek pracy, praca socjalna |
10. |
Tadeusz Kowalewski |
dr |
nauki humanistyczne w zakresie socjologii;
|
socjologia, socjologia rodziny, problemy współczesnej rodziny, problemy społeczności lokalnej, socjologia organizacji i zarządzania |
2. Proporcje nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe do liczby studentów
136 studentów : 10 nauczycieli akademickich = 13,6
VIII.WYKAZ INTERESARIUSZY
Spis Instytucji Pomocy Społecznej współpracujących w ramach realizacji praktyki zawodowej
Lp
|
Nazwa Instytucji |
Adres Instytucji |
Telefon Instytucji |
Data podpisania umowy |
Deklarowana liczba studentów |
1. |
Miejsko-Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej |
ul. Warszawska 12, 17-312 Drohiczyn |
85 6558323 |
19.11.2009 r. |
24 |
2. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przytułach |
ul. Supska 10, 18-423 Przytuły |
86 2177005 |
19.11.2009 r. |
6 |
3. |
Ośrodek Pomocy Społecznej w Rajgrodzie |
ul. Warszawska 9 19-206 Rajgród |
86 2721830 |
19.11.2009 r. |
3 |
4. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Hajnówce |
ul. J. Piłsudskiego 10a, 17-200 Hajnówka |
85 6823642 |
19.11.2009 r. |
1 |
5. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach |
ul. Świerkowa 60, 16-400 Suwałki |
87 5659280 |
19.11.2009 r. |
2 |
6. |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kolnie |
ul. Wojska Polskiego 38, 18-500 Kolno |
86 2782849 |
20.11.2009 r. |
4 |
7. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce |
ul. Marszałka Piłsudskiego 8, 16-100 Sokółka |
85 7110823 |
20.11.2009 r. |
10 |
8. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Klukowie |
ul. Mazowiecka 14, 18-214 Klukowo |
86 2774372 |
23.11.2009 r. |
10 |
9. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie |
ul. Wojska Polskiego 69, 18-500 Kolno |
86 2782849 |
23.11.2009 r. |
2 |
10. |
Powiatowy Dom Pomocy Społecznej |
ul. Szpitalna 10, 17-300 Siemiatycze |
85 6552252 |
23.11.2009 r. |
2 |
11. |
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci oddział okręgowy w Łomży |
ul. Mickiewicza 12 18-400 Łomża |
86 2182397 |
23.11.2009 r. |
3 |
12. |
Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Łomży |
ul. Rybaki 14, 18-400 Łomża |
86 2150311 |
23.11.2009 r. |
6 |
13. |
Dom Pomocy Społecznej |
ul. Świerkowa 9, 15-328 Białystok |
85 7458085 |
25.11.2009 r. |
4 |
14. |
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA” w Wasilkowie |
ul. Kościelna 40, 16-010 Wasilków |
85 7185521 |
25.11.2009 r. |
2 |
15. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych |
ul. Kościelna 11, 18-315 Kołaki Kościelne |
86 2703026 |
26.11.2009 r. |
1 |
16. |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży |
ul. Dworna 23 b, 18-400 Łomża |
86 2164260 |
26.11.2009 r. |
15 |
17. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim |
ul. 3 Maja 17, 17-100 BielskPodlaski |
85 8332676
|
26.11.2009 r. |
3 |
18. |
Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK |
ul. Centura 2, 17-230 Białowieża |
85 6812424 |
27.11.2009 r. |
8 |
19. |
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie |
ul. Surażska 67, 18-100 Łapy |
85 7153397 |
27.11.2009 r. |
20 |
20. |
Dom Pomocy Społecznej |
ul. dr T. Nowickiego 1, 19-200 Grajewo |
86 2722724 |
30.11.2009 r. |
4 |
21. |
Dom Pomocy Społecznej |
ul. Polowa 39, 18-400 Łomża |
86 2165251 |
30.11.2009 r. |
2 |
22. |
Dom Pomocy Społecznej |
ul. PCK 15, 19-100 Mońki |
85 7162212 |
30.11.2009 r. |
6 |
23. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Śniadowie |
ul. Ostrołęcka 11, 18-411 Śniadowo |
86 2176149 |
30.11.2009 r. |
7 |
24. |
Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży |
ul. Rybaki 3, 18-400 Łomża |
602538767 |
30.11.2009 r. |
12 |
25. |
Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II |
ul. Jana Pawła II 14, 17-120 Brańsk |
85 7375132 |
30.11.2009 r. |
2 |
26. |
Polski Komitet Pomocy Społecznej. Zarząd Okręgowy w Łomży |
ul. Sikorskiego 222, 18-400 Łomża |
86 2182328 |
01.12.2009 r. |
10 |
27. |
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym |
ul. Augustowska 47, 16-320 Bargłów Kościelny |
87 6424011 |
03.12.2009 r. |
3 |
28. |
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przerośli |
ul. Rynek 2, 18-427 Przerośl |
87 5691019 |
03.12.2009 r. |
2 |
29. |
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach |
ul. Kościuszki 71, 16-400 Suwałki |
87 5663569 |
03.12.2009 r. |
2 |
30. |
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zbójnej |
ul. Łomżyńska 64, 18-416 Zbójna |
86 2140330 |
03.12.2009 r. |
3 |
31. |
Ośrodek Adopcyjno- Opiekuńczy w Łomży |
ul. M. Skłodowskiej- Curie 5, 18-400 Łomża |
86 4731861 |
8.12.2009 r. |
5 |
32. |
Centrum Rehabilitacji pw. Św. Rocha Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Łomży |
ul. Rybaki 1, 18-400 Łomża |
86 2166820 |
09.12.2009 r. |
25 |
33. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
ul. Szosa Zambrowska 1/27, 18-400 Łomża |
86 2156942 |
15.12. 2009 r. |
18 |
34. |
Dom Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” |
Mociesze 4A, 19-124 Jaświły |
|
18.12.2009 r. |
25 |
35. |
Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Laskowcu |
ul. Mazurska 28, 07-401 Ostrołęka |
29 7647605 |
04.01.2009 r. |
10 |
36. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
ul. Mickiewicza 3, 19-200 Grajewo |
86 2738709 |
04.01.2009 r. |
2 |
RAZEM |
264 |
IX.INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE
Zasady prowadzenia procesu dyplomowania, zasady dotyczące struktury studiów (zasady studiowania), zasady wpisu na kolejny semestr, zasady studiów indywidualnych określa Regulamin Studiów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2012-10-03 |
Opublikował: | Skrodzki Tomasz |
Publikacja z dnia: | 2013-10-04 17:06:48 |
Wersja dokumentu: | 2 |
Ilość wyświetleń: | 2141 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów