>> Strona główna > Studia > Programy studiów
KIERUNEK: ADMINISTRACJA (profil praktyczny)
specjalność: administracja samorządowa
obowiązujący od roku akad. 2012/2013
Spis treści
1.Kierunkowe efekty kształcenia 4
2.Modułowe efekty kształcenia 7
III – RAMOWY PROGRAM STUDIÓW ORAZ PODSTAWOWE SPOSOBY JEGO WERYFIKACJI 9
1.Elementy programu studiów – moduły kształcenia 9
2.1Ramowy program studiów stacjonarnych 10
2.2Ramowy program studiów niestacjonarnych 12
3.Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia 15
1.Plan studiów stacjonarnych 16
Jednostka prowadząca studia: PWSIiP; Instytut Przedsiębiorczości
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia: praktyczny
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
Liczba semestrów: 6
Łączna liczba punktów ECTS: 180 na studiach stacjonarnych oraz na studiach niestacjonarnych; w tym za samodzielną pracę pod opieką nauczyciela nad przygotowaniem pracy dyplomowej na wybrany temat – 10 pkt
Wymagania wstępne:
Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia I stopnia na kierunku Administracja musi spełniać warunki rekrutacji określone stosowną uchwałą Senatu PWSIiP oraz posiadać świadectwo dojrzałości.
Obszar kształcenia: nauki społeczne w zakresie dziedzin:
nauki prawne; dyscypliny: nauki o administracji, prawo,
nauki społeczne,
nauki ekonomiczne; dyscypliny: ekonomia oraz nauki o zarządzaniu.
Podstawowym obszarem kształcenia realizowanego na studiach I stopnia są nauki społeczne. Z uwagi na kierunek studiów są to przede wszystkim nauka o administracji, prawo oraz nauki ekonomiczne ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zarządzaniu. Uzyskanie kwalifikacji pierwszego stopnia jest także uzależnione od zdobycia kompetencji w innych dziedzinach, takich jak umiejętności językowe w zakresie ww. dyscyplin. Oprócz tego przygotowanie przez studenta pracy dyplomowej wymaga posiadania podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu socjologii (metodologii badań społecznych). Wskazane obszary i dziedziny kształcenia niezbędne dla uzyskania kwalifikacji I stopnia uwzględnione są, adekwatnie do zakładanych efektów kształcenia, w programie studiów.
Ogólne cele kształcenia:
Podstawowym, a zarazem ogólnym celem kształcenia na kierunku Administracja w ramach specjalności administracja samorządowa jest przygotowanie wykwalifikowanych pracowników, mających wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne do realizacji zadań w administracji publicznej różnego rodzaju, w szczególności w administracji samorządowej oraz do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w instytucjach niepublicznych.
Absolwent po zakończeniu I etapu edukacji na poziomie wyższym zawodowym posiada wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne do wykonywania pracy w administracji publicznej, przede wszystkim w administracji samorządowej. Oprócz tego potrafi działać w zmieniającej się rzeczywistości prawno-ekonomicznej, organizacyjnej i społecznej. Posiadane przez absolwenta kwalifikacje o charakterze ogólnym i szczegółowym ulokowane są w trzech, powiązanych ze sobą sferach, mianowicie: wiedzy, umiejętności i postaw.
W zakresie posiadanej wiedzy - obszarem szczególnie pogłębionym są nauki o prawie i o administracji. Jego istotne uzupełnienie stanowi, niezbędna w aktualnych warunkach działania administracji, wiedza z zakresu ekonomii i zarządzania publicznego. Absolwent wie nie tylko jak funkcjonuje administracja, ale też zna jej otoczenie i uwarunkowania prawno-organizacyjne, ekonomiczne, czy kulturowe. Posiada wiadomości szczegółowe niezbędne dla praktycznego funkcjonowania w życiu zawodowym.
Efektem kształcenia jest nie tylko zdobycie odpowiedniego poziomu wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności, które są niezbędne w życiu zawodowym. Jest to zdolność rozwiązywania pojawiających się problemów, które dotyczą sfery prawnej, organizacyjnej czy społecznej funkcjonowania administracji, z zachowaniem zasad etycznych. Przy czym Absolwent wykorzystuje umiejętność samodzielnej analizy zgromadzonych informacji i danych. Umie także, w celu osiągnięcia efektywnej organizacji pracy, sprawnie posługiwać się dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej. Podkreślenia wymaga, że dzięki wiedzy i wykształconym nawykom absolwent posiada umiejętność kształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy, co jest niezbędne w kontekście współczesnych wymagań rynku pracy i postępu procesów integracyjnych w Europie. Aktywnemu uczestniczeniu w życiu zawodowym służy także znajomość języka obcego oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu administracji, prawa i ekonomii, w stopniu koniecznym do wykonywania zawodu.
Uzyskiwane kwalifikacje obejmują także wykształcone w toku studiów postawy, które są nie mniej istotne tak w kontekście wymagań pracodawców, jak i potrzeby samorealizacji. Przede wszystkim absolwent ma świadomość i potrzebę kontynuowania procesu kształcenia – poprzez samokształcenie lub/i podjęcie studiów na poziomie drugiego stopnia. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej oraz organizowaniu i kierowaniu niewielkimi zespołami. Identyfikuje się ze służbą publiczną i utożsamia się z zasadą służebności administracji wobec Państwa i Obywatela. Uznaje, że w pracy zawodowej równie istotne jak wiedza i umiejętności jest postępowanie zgodne z normami etycznymi.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom ogólnym i szczegółowym Absolwent jest przygotowany do pracy urzędniczej w różnych rodzajach administracji publicznej – tak samorządowej, jak i rządowej – oraz do wykorzystywania wiedzy prawniczej w instytucjach niepublicznych.
Związek programu kształcenia z misją i strategią PWSIiP:
Program kształcenia na studiach I stopnia kierunku administracja jest spójny z misją oraz strategią Uczelni uchwalonych przez Senat PWSIiP w Łomży w dniu 26 kwietnia 2012 r. Przyjęty praktyczny profil studiów oraz determinowany nim program zajęć, służyć mają realizacji podstawowego założenia leżącego u podstaw misji Uczelni, którym jest kształcenie praktyków. Kształcenie ma dawać absolwentom niezbędną wiedzę z zakresu funkcjonowania administracji i jej otoczenia. Przede wszystkim jednak studenci mają nabyć umiejętności praktyczne. Stąd też na te właśnie kompetencje został położony nacisk w programie kształcenia. Służyć temu mają m.in.: rodzaj i wymiar praktyk, sposób realizacji zajęć dydaktycznych oraz zaangażowanie do ich prowadzenia także osób posiadających doświadczenie praktyczne, czy wymogi dotyczące przygotowywania prac dyplomowych (które muszą wykazywać aspekty praktyczne i związane być z funkcjonowaniem administracji publicznej). Zakres umiejętności praktycznych ustalany jest z uwzględnieniem opinii przedstawicieli potencjalnych pracodawców (reprezentujących przede wszystkim podmioty administracji publicznej). Praktyczny program kształcenia osiągany jest także poprzez obrane metody weryfikacji efektów kształcenia.
Wskazane powyżej założenia kształcenia wpisują się w ustalone cele strategiczne PWSIiP w Łomży, którymi są w szczególności: - skupianie wybitnych specjalistów posiadających wiedzę naukową i doświadczenie praktyczne, którzy nastawieni są na praktyczne i przyjazne kształcenie studentów oraz na podejmowanie działań na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego (cel 1.); - doskonalenie i stała adaptacja oferty dydaktycznej do zmieniających się potrzeb edukacyjnych, w tym „upraktycznienie” kierunków studiów (cel 4.); - włączenie praktyków w proces kształcenia studentów oraz tworzenie sieci instytucji stwarzających studentom odbywanie praktyk i staży (w ramach celu 5.).
Konsultacje dotyczące programu kształcenia:
W procesie tworzenia programu kształcenia, w tym w określaniu efektów kształcenia oraz programu i planów studiów uwzględnione zostały opinie interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych, tj. opinie wyrażone przez: - studentów studiów administracyjnych dotyczące ich oczekiwań i potrzeb (m.in. poprzez konsultacje dokonywane przez nauczycieli akademickich oraz wypełnienie ankiet na spotkaniu panelowym z udziałem pracodawców w kwietniu’2012 r.); - nauczycieli realizujących zajęcia dydaktyczne na kierunku administracja biorący udział w tworzeniu niniejszego programu m.in. poprzez prace w Instytutowej Komisji ds. Jakości Kształcenia; - przedstawicieli pracodawców, w szczególności samych jednostek samorządu terytorialnego lub instytucji im podległych. Opinie interesariuszy zewnętrznych uzyskane zostały w formie ankiet wypełnianych anonimowo w trakcie panelu dyskusyjnego poświęconemu kształceniu na kierunku administracja (w kwietniu’2012)1.
Uwzględniając specyfikę kierunku studiów administracyjnych prowadzonych w PWSIiP w Łomży oraz ustalone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego obszarowe efekty kształcenia na poziomie I stopnia w zakresie nauk społecznych, przyjęto poniższe kierunkowe efekty kształcenia, tj. kwalifikacje, które mają być osiągnięte przez każdego z absolwentów studiów PWSIiP kierunku administracja; specjalność: administracja samorządowa.
Tabela 1.: KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z ODNIESIENIEM DO OBSZAROWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Symbol
|
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA na studiach I stopnia, kierunek: Administracja; specjalność administracja samorządowa |
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia |
Po ukończeniu studiów absolwent w zakresie WIEDZY: |
||
K_W01 |
Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauki o administracji w dziedzinie nauk prawych, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. |
S1P_W01
|
K_W02 |
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju nauk o administracji i o prawie |
S1P_W01 S1P_W09
|
K_W03 |
Dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat podstawowych kategorii (instytucji) prawnych, w tym w zakresie prawa administracyjnego, ich struktury, zasad działania oraz podstawowych relacjach występujących pomiędzy nimi. |
S1P_W02 S1P_W03 S1P_W07
|
K_W04 |
Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych występujących w ramach administracji, ich uwarunkowaniach oraz o poglądach na temat ich zmian (w tym historycznej ewolucji). |
S1P_W04 S1P_W09 |
K_W05 |
Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania podmiotów administracji, procesach zmian zachodzących w ich strukturach oraz czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencję tych zmian. |
S1P_W03 S1P_W07 S1P_W08
|
K_W06 |
Ma podstawową wiedzę o człowieku, w tym jako podmiocie konstytuującym funkcjonowanie podmiotów administracji, wiedzę na temat jego zachowań oraz narzędzi (instrumentów) służących ich modyfikacji. |
S1P_W05 S1P_W08
|
K_W07 |
Zna typowe metody i narzędzia pozyskiwania danych wykorzystywanych do opisu poszczególnych obszarów działalności organizacji (podmiotów administracji) oraz procesów w nich i między nimi zachodzących. |
S1P_W06 |
K_W08 |
Ma wiedzę o zasadach, metodach, technikach i narzędziach służących interpretacji przepisów prawnych. |
S1P_W06
|
K_W09 |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm (m.in. prawnych, etycznych) organizujących struktury administracji. Zna podstawowe przepisy prawa regulujące funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego oraz wie jaka jest ich specyfika na tle innych kategorii unormowań. |
S1P_W07 S1P_W03
|
K_W10 |
Posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania, gospodarki i prawa, przede wszystkim dotyczącą funkcjonowania administracji (w tym administracji samorządowej). |
S1P_W07 S1P_W09
|
K_W11 |
Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa własności intelektualnej oraz ochrony środowiska. |
S1P_W10 S1P_W07
|
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: |
||
K_U01 |
Potrafi prawidłowo analizować i interpretować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych, prawnych i ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_U01 S1P_U03
|
K_U02 |
Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do analizowania i prognozowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (w tym: gospodarczych, prawnych, kulturowych, politycznych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dyscypliny nauk o administracji |
S1P_U02 S1P_U04
|
K_U03 |
Używa odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności zachodzących w jednostkach samorządu terytorialnego lub innej organizacji. |
S1P_U02 S1P_U03
|
K_U04 |
Prawidłowo (tj. z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi) potrafi prognozować możliwe skutki związane z podejmowaniem różnego rodzaju decyzji (np. legislacyjnych) przez podmioty administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_U04
|
K_U05 |
Posiada umiejętności analityczne, obejmujące zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi badawczych, umiejętne stawianie hipotez, analizowanie i wyciąganie wniosków, pozwalających na rozwiązywanie problemów w zakresie nauki administracji i dziedzin pokrewnych. |
S1P_U07
|
K_U06 |
Posługuje się obowiązującymi uregulowaniami prawnymi w celu wyjaśnienia oraz uzasadniania konkretnych działań lub procesów w administracji publicznej. |
S1P_U05 S1P_U06
|
K_U07 |
Posiada umiejętność praktycznego posługiwania się specjalistycznym aparatem pojęciowym oraz wykorzystania poznanych norm i reguł do wyjaśniania zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem sfery administracji. |
S1P_U06 S1P_U08 |
K_U08 |
Potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi obszarami funkcjonowania administracji |
S1P_U06 S1P_U07 S1P_U08 |
K_U09 |
Potrafi, uczestnicząc w dyskusji merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski. |
S1P_U07
|
K_U10 |
Potrafi przygotować prace pisemne i prezentacje multimedialne poświęcone konkretnemu zagadnieniu z zakresu nauk o administracji, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, także innych źródeł. |
S1P_U09 S1P_U10 |
K_U11 |
Posługuje się językiem angielskim w zakresie nauk o administracji, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
S1P_U11 |
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: |
||
K_K01 |
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, ale jednocześnie zdaje sobie sprawę z potrzeby ustawicznego kształcenia i ciągłego doskonalenia swoich kompetencji, wyznaczających możliwości własnego rozwoju. |
S1P_K01 |
K_K02 |
Rozumie zasadność i cel uzupełniania zdobytych kwalifikacji oraz potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę i umiejętności z zakresu nauk o administracji i dziedzin pokrewnych. |
S1P_K01 S1P_K06
|
K_K03 |
Jest gotowy do realizacji indywidualnych i zespołowych zadań z zakresu planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania we współczesnej administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_K02 S1P_K05 |
K_K04 |
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań o charakterze ogólnym lub/i szczegółowym realizowanych indywidualnie (np. planowanie kariery zawodowej), w tym potrafi ustalić sekwencję celów, których ziszczenie ma doprowadzić do zamierzonego skutku. |
S1P_K03 |
K_K05 |
Potrafi samodzielnie lub z innymi osobami odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań o charakterze ogólnym lub/i szczegółowym realizowanych zespołowo. Ma świadomość przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów. |
S1P_K02 S1P_K03 |
K_K06 |
Prawidłowo identyfikuje i formułuje problemy natury moralnej i etycznej związane z pracą w jednostkach administracji, poszukuje ich optymalnych rozwiązań, postępując osobiście zgodnie z zasadami etyki. |
S1P_K04 |
K_K07 |
Jest przygotowany do udziału w opracowywaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne. |
S1P_K05 S1P_K07 |
K_K08 |
Wykazuje postawę kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości w podejmowanej aktywności społeczno-gospodarczej. |
S1P_K03 S1P_K07 |
K_K09 |
Potrafi identyfikować oraz kształtować swoje postawy życiowe |
S1P_K03
|
Zdefiniowane w tabeli 1. kierunkowe efekty kształcenia na zawodowych studiach administracyjnych pierwszego stopnia osiągane są poprzez realizację przewidzianych programem studiów modułów kształcenia, które odpowiadają grupom przedmiotów/zajęć. Moduły kształcenia są określone szczegółowo w cz. III programu kształcenia.
Tabela 2.: MODUŁOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z ODNIESIENIEM DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Moduł kształcenia |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia w zakresie |
||
wiedzy: |
umiejętności: |
kompetencji społecznych: |
|
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane |
K_W06 K_W10 |
K_U04 K_U11 |
K_K01 K_K08 K_K09 |
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe |
K_W01 K_W02 K_W03 K_W04 K_W06 K_W08 K_W10 K_W11 |
K_U01 K_U02 K_U04 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09
|
K_K01 K_K02 K_K03 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe |
K_W03 K_W05 K_W07 K_W08 K_W09 K_W10 |
K_U01 K_U02 K_U03 K_U04 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K03 K_K04 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne |
K_W05 K_W07 K_W08 K_W09 K_W10 |
K_U01 K_U02 K_U03 K_U04 K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K02 K_K04 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_5 Zajęcia praktyczne (Praktyki) |
K_W05 |
K_U03 K_U07 K_U10 |
K_K02 K_K04 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08 K_K09 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej |
K_W07
|
K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K01 K_K03 K_K04 K_K08 |
Program kształcenia na zawodowych studiach administracyjnych I stopnia realizowany jest w określonych obszarach stanowiących moduły kształcenia. Kryteriami wyróżnienia poszczególnych modułów są: - ogólny lub szczegółowy przedmiot kształcenia; - charakter przedmiotu: ogólnouczelniany, podstawowy, uzupełniający (obowiązkowe) lub dodatkowy (fakultatywny); - forma realizacji zajęć (akademicka, praktyczna lub mieszana).
Tabela 3.: MODUŁY KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
OKREŚLENIE MODUŁU oraz łącznie pkt ECTS |
PRZEDMIOTY lub ZAJECIA WCHODZĄCE W SKŁAD MODUŁU
|
pkt ECTS
|
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 pkt ECTS |
|
2 2 9 2,5 1 |
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 pkt ECTS |
|
4 2,5 7,5 4 6 6 3,5
5,5 5,5 2,5 2 1,5 1,5 2,5 |
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 pkt ECTS |
|
5,5 7 5,5 6 5
5 5 4 |
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 pkt ECTS |
|
5 3
2,5
2,5
3
3
3
3
3
3 |
M_5 * Praktyki
20 pkt ECTS |
praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
20 |
M_6 * Przygotowanie pracy dyplomowej
15 pkt ECTS |
1. seminarium 2. przygotowanie przez studenta pracy dyplomowej na wybrany temat pod opieką nauczyciela prowadzącego seminarium |
5 10 |
* zajęcia lub moduły, których wyboru dokonuje student; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć
Liczba godzin dydaktycznych na stacjonarnych studiach administracyjnych pierwszego stopnia wynosi łącznie 2.064 godzin, w tym co najmniej 360 godzin praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 180. Minimalne obciążenia godzinowe i pkt ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów syntetycznie prezentują się następująco.
Tabela 4.: RAMOWY PROGRAM STACJONARNYCH STUDIÓW I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
moduł /pkt ECTS modułu |
przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 ECTS |
Ogólnouczelniany*– sem. II |
30 |
2 |
Ogólnouczelniany*– sem. V |
30 |
2 |
|
Język angielski |
120 |
9 |
|
Informatyka |
30 |
2,5 |
|
Wychowanie fizyczne |
30 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 ECTS |
Podstawy prawoznawstwa |
42 |
4 |
Historia i nauka o administracji |
30 |
2,5 |
|
Konstytucyjny system organów państwowych |
90 |
7,5 |
|
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
48 |
4 |
|
Prawo administracyjne |
70 |
6 |
|
Postępowanie administracyjne |
70 |
6 |
|
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
44 |
3,5 |
|
Ekonomia sektora publicznego |
60 |
5,5 |
|
Publiczne prawo gospodarcze |
60 |
5,5 |
|
Socjologia i metody badań socjologicznych |
30 |
2,5 |
|
Etyka urzędnicza |
30 |
2 |
|
Organizacja ochrony środowiska |
16 |
1,5 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
16 |
1,5 |
|
Zarządzanie karierą zawodową/ Zarządzanie zasobami ludzkimi* |
30 |
2,5 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 ECTS |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
60 |
5,5 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
74 |
7 |
|
Finanse publiczne i prawo finansowe |
60 |
5,5 |
|
Prawo zamówień publicznych |
60 |
6 |
|
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
46 |
5 |
|
Ustrój samorządu terytorialnego |
46 |
5 |
|
Zarządzanie publiczne |
50 |
5 |
|
Polityka regionalna UE |
42 |
4 |
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 ECTS |
Finanse samorządu terytorialnego |
44 |
5 |
Organizowanie gospodarki komunalnej/ Podstawy rachunkowości budżetowej* |
30 |
3 |
|
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
30 |
2,5 |
|
Polityka ekonomiczna |
30 |
2,5 |
|
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny* |
30 |
3 |
|
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji* |
30 |
3 |
|
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane* |
30 |
3 |
|
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne* |
30 |
3 |
|
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
30 |
3 |
|
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
30 |
3 |
|
M_5 Praktyki*
20 ECTS |
Praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
co najmniej 360 |
20 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej*
15 ECTS |
Seminarium |
76 |
5 |
Opracowanie pracy dyplomowej na wybrany przez studenta temat szczegółowy (uwzględniający aspekty praktyczne) oraz przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy do obrony |
|
10 |
|
RAZEM |
2.064 |
180 |
* zajęcia lub moduł do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć
Liczba godzin dydaktycznych na niestacjonarnych studiach administracyjnych pierwszego stopnia wynosi łącznie 1.432 godzin, w tym co najmniej 360 godzin praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 180. Minimalne obciążenia godzinowe i pkt ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów syntetycznie prezentują się następująco.
Tabela 5.: RAMOWY PROGRAM NIESTACJONARNYCH STUDIÓW I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
moduł / pkt ECTS modułu |
przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 ECTS |
Ogólnouczelniany*– sem. II |
16 |
2 |
Ogólnouczelniany*– sem. V |
16 |
2 |
|
Język angielski |
120 |
9 |
|
Informatyka |
20 |
2,5 |
|
Wychowanie fizyczne |
10 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 ECTS |
Podstawy prawoznawstwa |
24 |
4 |
Historia i nauka o administracji |
22 |
2,5 |
|
Konstytucyjny system organów państwowych |
46 |
7,5 |
|
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
24 |
4 |
|
Prawo administracyjne |
50 |
6 |
|
Postępowanie administracyjne |
50 |
6 |
|
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
28 |
3,5 |
|
Ekonomia sektora publicznego |
36 |
5,5 |
|
Publiczne prawo gospodarcze |
38 |
5,5 |
|
Socjologia i metody badań socjologicznych |
16 |
2,5 |
|
Etyka urzędnicza |
16 |
2 |
|
Organizacja ochrony środowiska |
12 |
1,5 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
14 |
1,5 |
|
Zarządzanie karierą zawodową/ Zarządzanie zasobami ludzkimi* |
16 |
2,5 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 ECTS |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
36 |
5,5 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
52 |
7 |
|
Finanse publiczne i prawo finansowe |
36 |
5,5 |
|
Prawo zamówień publicznych |
40 |
6 |
|
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
26 |
5 |
|
Ustrój samorządu terytorialnego |
28 |
5 |
|
Zarządzanie publiczne |
30 |
5 |
|
Polityka regionalna UE |
24 |
4 |
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 ECTS |
Finanse samorządu terytorialnego |
36 |
5 |
Organizowanie gospodarki komunalnej/ Podstawy rachunkowości budżetowej* |
16 |
3 |
|
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
16 |
2,5 |
|
Polityka ekonomiczna |
16 |
2,5 |
|
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny* |
16 |
3 |
|
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji* |
16 |
3 |
|
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane* |
16 |
3 |
|
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne* |
16 |
3 |
|
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
16 |
3 |
|
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
16 |
3 |
|
M_5 Praktyki* 20 ECTS
|
Praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
co najmniej 360 |
20 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej*
15 ECTS |
Seminarium |
46 |
5 |
Opracowanie pracy dyplomowej na wybrany przez studenta temat szczegółowy (uwzględniający aspekty praktyczne) oraz przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy do obrony |
|
10 |
|
RAZEM |
1.432 |
180 |
* zajęcia do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
Poniżej sformułowane zostały podstawowe zasady/sposoby służące weryfikacji efektów kształcenia w zależności od rodzajów zajęć przewidzianych programem studiów. Sposób weryfikacji celów/efektów kształcenia przypisanych poszczególnym przedmiotom/zajęciom określony jest w kartach zajęć (sylabusach).
Tabela 6.: PODSTAWOWE SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Rodzaj lub grupa zajęć z określeniem modułu |
podstawowy sposób weryfikacji efektów kształcenia |
ćwiczenia/laboratoria M_1 |
- zaliczenie ustne lub pisemne sprawdzające umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości (np. przygotowanie prezentacji, napisanie referatu); - w przypadku języka angielskiego, oprócz cząstkowych zaliczeń – egzamin pisemny lub ustny, na którym student musi wykazać się umiejętnościami formułowania wypowiedzi z zakresu nauk o administracji; - w przypadku zajęć z wychowania fizycznego zaliczenie na podstawie nabytych umiejętności i/lub postaw społecznych |
wykłady M_1 |
egzamin - zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące typowe sprawdzenie zdobytych wiadomości ogólnych oraz podstawowych umiejętności ich wykorzystania; w przypadku przedmiotów tzw. ogólnouczelnianych – egzamin obejmuje sprawdzenie postaw (kompetencji) społecznych |
ćwiczenia M_2 – M_4 |
zaliczenia ustne lub pisemne obejmujące sprawdzenie przede wszystkim nabytych umiejętności oraz kompetencji społecznych, polegające w szczególności na: - analizie przedstawionych przypadków (np. rozwiązywanie kazusów); - indywidualnym i/lub zespołowym opracowaniu określonych typów zadań (np. stworzenie dokumentu, opracowanie założeń projektu); |
wykłady M_2 – M_4 |
- zaliczenie albo egzamin (zgodnie z planem studiów) w formie pisemnej bądź ustnej polegające na sprawdzeniu zdobytych wiadomości oraz podstawowych umiejętności ich praktycznego wykorzystania; - w przypadku przedmiotów specjalizacyjnych lub obejmujących także zajęcia w formie ćwiczeń egzamin/zaliczenie jest także sprawdzeniem umiejętności interpretacji/analizy podanych przypadków; |
praktyki M_5 |
zaliczenie na podstawie pisemnego sprawozdania studenta, które powinno obejmować przedstawienie elementów określonych regulaminem praktyk (np. opracowanie zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji, które uzgodnione zostało z opiekunem seminarium); |
przygotowanie pracy dyplomowej M_6 |
- w przypadku seminarium zaliczenie na podstawie oceny przez opiekuna naukowego stanu realizacji wskazanych zadań związanych z pracą dyplomową; - w przypadku pracy własnej studenta (tj. przygotowania pracy dyplomowej na wybrany temat) – równoznaczne z zaliczeniem jest uzyskanie pozytywnych recenzji pracy oraz dopuszczenie do obrony; |
Plan studiów realizowanych w formie stacjonarnej obejmuje łącznie 2.064 godz., w tym: 1.704 godz. zajęć w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz co najmniej 360 godz. praktyk.
Plan studiów stacjonarnych
(w podziale na semestry)
kierunek studiów: administracja i stopnia
specjalność: administracja samorządowa
Semestr I
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Podstawy prawoznawstwa |
20 |
22 |
|
42 |
4 |
Egzamin |
3. |
Historia i nauka o administracji |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Ekonomia sektora publicznego |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
5. |
Ustrój samorządu terytorialnego |
16 |
30 |
|
46 |
5 |
Egzamin |
6. |
Polityka regionalna UE |
20 |
22 |
|
42 |
4 |
Egzamin |
7. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
30 |
|
|
30 |
2 |
Zaliczenie -egz. w II sem. |
8. |
Informatyka |
|
|
30 |
30 |
2,5 |
Zaliczenie |
9. |
Ochrona własności intelektualnej |
16 |
|
|
16 |
1,5 |
Zaliczenie |
10. |
Wychowanie fizyczne |
|
30 |
|
30 |
1 |
Zaliczenie |
Razem |
162 |
134 |
60 |
356 |
30 |
|
Semestr II
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Publiczne prawo gospodarcze |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
3. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
4. |
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
16 |
30 |
|
46 |
5 |
Egzamin |
5. |
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
30 |
14 |
|
44 |
3,5 |
Egzamin |
6. |
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
30 |
18 |
|
48 |
4 |
Egzamin |
7. |
Socjologia i metody badań socjologicznych |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
8. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
Razem |
196 |
122 |
30 |
348 |
30 |
|
Semestr III
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Prawo administracyjne |
30 |
40 |
|
70 |
6 |
Egzamin |
3. |
Zarządzanie publiczne |
30 |
20 |
|
50 |
5 |
Egzamin |
4. |
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
7. |
Finanse publiczne i prawo finansowe |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
Razem |
120 |
180 |
30 |
330 |
30 |
|
Semestr IV
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
3 |
Egzamin |
2. |
Postępowanie administracyjne |
30 |
40 |
|
70 |
6 |
Egzamin |
3. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
16 |
16 |
1 |
Zaliczenie |
4. |
Praktyki zawodowe ( co najmniej 360 godzin) - 12 tygodni** |
|
|
|
360 |
20 |
Zaliczenie |
Razem |
30 |
40 |
46 |
116+360 |
30 |
|
Semestr V
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Finanse samorządu terytorialnego |
14 |
30 |
|
44 |
5 |
Egzamin |
2. |
Prawo zamówień publicznych |
30 |
30 |
|
60 |
6 |
Egzamin |
3. |
Organizacja ochrony środowiska |
16 |
|
|
16 |
1,5 |
Egzamin |
4. |
Organizowanie gospodarki komunalnej / Podstawy rachunkowości budżetowej** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
7. |
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
8. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
9. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
10. |
Zarządzanie karierą zawodową / Zarządzanie zasobami ludzkimi** |
|
30 |
|
30 |
2,5 |
Zaliczenie |
11. |
Etyka urzędnicza |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
Razem |
120 |
180 |
30 |
330 |
30 |
|
Semestr VI
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
30 |
44 |
|
74 |
7 |
Egzamin |
2. |
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
3. |
Polityka ekonomiczna |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
7. |
Opracowanie i przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy dyplomowej*** |
|
|
|
|
10 |
Zaliczenie |
Razem |
90 |
104 |
30 |
224 |
30 |
|
** przedmioty lub praktyki do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych student wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
*** student dokonuje wyboru tematu z zakresu przedmiotowego, którego dotyczy seminarium dyplomowe
Plan studiów realizowanych w formie niestacjonarnej obejmuje łącznie 1.432 godz., w tym 1.072 godz. zajęć w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz 360 godz. praktyk.
Plan studiów niestacjonarnych
(w podziale na semestry)
kierunek studiów: administracja i stopnia
specjalność: administracja samorządowa
Semestr I
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Podstawy prawoznawstwa |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
3. |
Historia i nauka o administracji |
22 |
|
|
22 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Ekonomia sektora publicznego |
22 |
14 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
5. |
Ustrój samorządu terytorialnego |
10 |
18 |
|
28 |
5 |
Egzamin |
6. |
Polityka regionalna UE |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
7. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
14 |
|
|
14 |
2 |
Zaliczenie -egz. w II sem. |
8. |
Informatyka |
|
|
20 |
20 |
2,5 |
Zaliczenie |
9. |
Ochrona własności intelektualnej |
14 |
|
|
14 |
1,5 |
Egzamin |
10. |
Wychowanie fizyczne |
|
10 |
|
10 |
1 |
Zaliczenie |
Razem |
106 |
66 |
50 |
222 |
30 |
|
Semestr II
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Publiczne prawo gospodarcze |
24 |
14 |
|
38 |
5,5 |
Egzamin |
3. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
12 |
20 |
|
32 |
5,5 |
Egzamin |
4. |
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
10 |
16 |
|
26 |
5 |
Egzamin |
5. |
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
14 |
14 |
|
28 |
3,5 |
Egzamin |
6. |
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
7. |
Socjologia i metody badań socjologicznych |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
8. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
16 |
|
|
16 |
2 |
Zaliczenie |
Razem |
104 |
76 |
30 |
210 |
30 |
|
Semestr III
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Prawo administracyjne |
26 |
24 |
|
50 |
6 |
Egzamin |
3. |
Zarządzanie publiczne |
16 |
14 |
|
30 |
5 |
Egzamin |
4. |
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
18 |
18 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
7. |
Finanse publiczne i prawo finansowe |
18 |
18 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
Razem |
78 |
106 |
30 |
214 |
30 |
|
Semestr IV
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
3 |
Egzamin |
2. |
Postępowanie administracyjne |
26 |
24 |
|
50 |
6 |
Egzamin |
3. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
10 |
10 |
1 |
Zaliczenie |
4. |
Praktyki zawodowe (co najmniej 360 godzin) - 12 tygodni** |
|
|
|
360 |
20 |
Zaliczenie |
Razem |
26 |
24 |
40 |
90+360 |
30 |
|
Semestr V
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Finanse samorządu terytorialnego |
18 |
18 |
|
36 |
5 |
Egzamin |
2. |
Prawo zamówień publicznych |
18 |
22 |
|
40 |
6 |
Egzamin |
3. |
Organizacja ochrony środowiska |
12 |
|
|
12 |
1,5 |
Egzamin |
4. |
Organizowanie gospodarki komunalnej / Podstawy rachunkowości budżetowej** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
7. |
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
8. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
18 |
18 |
2 |
Zaliczenie |
9. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
16 |
|
|
16 |
2 |
Egzamin |
10 |
Zarządzanie karierą zawodową / Zarządzanie zasobami ludzkimi** |
|
16 |
|
16 |
2,5 |
Zaliczenie |
11. |
Etyka urzędnicza |
16 |
|
|
16 |
2 |
Egzamin |
Razem |
80 |
104 |
18 |
202 |
30 |
|
Semestr VI
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
26 |
26 |
|
52 |
7 |
Egzamin |
2. |
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
3. |
Polityka ekonomiczna |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
18 |
18 |
2 |
Zaliczenie |
7. |
Opracowanie i przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy dyplomowej*** |
|
|
|
|
10 |
Zaliczenie |
Razem |
58 |
58 |
18 |
134 |
30 |
|
** przedmioty lub praktyki do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych student wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
*** student dokonuje wyboru tematu z zakresu przedmiotowego, którego dotyczy seminarium dyplomowe
Praktyki zawodowe, uwzględniając system punktacji ECTS stanowią 11,11% programu zarówno studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.
Natomiast zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminariów w obydwu formach kształcenia odpowiadają 41 pkt ECTS, co stanowi 22,78% programu kształcenia.
Łącznie kształcenie w ww. formach stanowi 33,89% programu studiów administracyjnych I stopnia.
Wymiar czasowy wszystkich zajęć o charakterze praktycznym (praktyki, ćwiczenia, laboratoria, seminaria) w przypadku studiów stacjonarnych wynosi 1.346 godz., tj. 65,21% wszystkich zajęć, w tym:
praktyki (co najmniej 360 godz.) – 17,44%;
zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminaria (496 godz.)– 24,03%.
Wymiar czasowy wszystkich zajęć o charakterze praktycznym (praktyki, ćwiczenia, laboratoria, seminaria) w przypadku studiów niestacjonarnych wynosi 980 godz., tj. 68,25% wszystkich zajęć, w tym:
praktyki (co najmniej 360 godz.) – 25,07%
zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminaria (324 godz.) – 22,56%.
Zajęciom, których wyboru dokonuje student w ramach określonych modułów kształcenia, tj. M_1, M_4, M_5 i M_6 przypisanych jest łącznie 56,5 pkt ECTS, co stanowi w odniesieniu do ogólnej liczby pkt ECTS przewidzianych programem kształcenia studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych 31,39%.
1 W ankietach oceniane były proponowane efekty kształcenia na kierunku Administracja oraz kwestie przeprowadzania praktyk. Spotkanie pracowników Instytutu Przedsiębiorczości oraz przedstawicieli pracodawców odbyło się 26 kwietnia 2012 r. w siedzibie uczelni (lista uczestników oraz wypełnione ankiety i ich analiza znajduje się w IP).