Program studiów I stopnia - Administracja (profil praktyczny) specjalność: administracja samorządowa, obowiązujący od roku akad. 2012/2013
KIERUNEK: ADMINISTRACJA (profil praktyczny)
specjalność: administracja samorządowa
obowiązujący od roku akad. 2012/2013
Spis treści
1.Kierunkowe efekty kształcenia 4
2.Modułowe efekty kształcenia 7
III – RAMOWY PROGRAM STUDIÓW ORAZ PODSTAWOWE SPOSOBY JEGO WERYFIKACJI 9
1.Elementy programu studiów – moduły kształcenia 9
2.1Ramowy program studiów stacjonarnych 10
2.2Ramowy program studiów niestacjonarnych 12
3.Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia 15
1.Plan studiów stacjonarnych 16
I - INFORMACJE PODSTAWOWE
-
Jednostka prowadząca studia: PWSIiP; Instytut Przedsiębiorczości
-
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
-
Profil kształcenia: praktyczny
-
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
-
Liczba semestrów: 6
-
Łączna liczba punktów ECTS: 180 na studiach stacjonarnych oraz na studiach niestacjonarnych; w tym za samodzielną pracę pod opieką nauczyciela nad przygotowaniem pracy dyplomowej na wybrany temat – 10 pkt
-
Wymagania wstępne:
Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia I stopnia na kierunku Administracja musi spełniać warunki rekrutacji określone stosowną uchwałą Senatu PWSIiP oraz posiadać świadectwo dojrzałości.
-
Obszar kształcenia: nauki społeczne w zakresie dziedzin:
-
nauki prawne; dyscypliny: nauki o administracji, prawo,
-
nauki społeczne,
-
nauki ekonomiczne; dyscypliny: ekonomia oraz nauki o zarządzaniu.
-
Podstawowym obszarem kształcenia realizowanego na studiach I stopnia są nauki społeczne. Z uwagi na kierunek studiów są to przede wszystkim nauka o administracji, prawo oraz nauki ekonomiczne ze szczególnym uwzględnieniem nauk o zarządzaniu. Uzyskanie kwalifikacji pierwszego stopnia jest także uzależnione od zdobycia kompetencji w innych dziedzinach, takich jak umiejętności językowe w zakresie ww. dyscyplin. Oprócz tego przygotowanie przez studenta pracy dyplomowej wymaga posiadania podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu socjologii (metodologii badań społecznych). Wskazane obszary i dziedziny kształcenia niezbędne dla uzyskania kwalifikacji I stopnia uwzględnione są, adekwatnie do zakładanych efektów kształcenia, w programie studiów.
-
Ogólne cele kształcenia:
Podstawowym, a zarazem ogólnym celem kształcenia na kierunku Administracja w ramach specjalności administracja samorządowa jest przygotowanie wykwalifikowanych pracowników, mających wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne do realizacji zadań w administracji publicznej różnego rodzaju, w szczególności w administracji samorządowej oraz do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w instytucjach niepublicznych.
Absolwent po zakończeniu I etapu edukacji na poziomie wyższym zawodowym posiada wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne do wykonywania pracy w administracji publicznej, przede wszystkim w administracji samorządowej. Oprócz tego potrafi działać w zmieniającej się rzeczywistości prawno-ekonomicznej, organizacyjnej i społecznej. Posiadane przez absolwenta kwalifikacje o charakterze ogólnym i szczegółowym ulokowane są w trzech, powiązanych ze sobą sferach, mianowicie: wiedzy, umiejętności i postaw.
W zakresie posiadanej wiedzy - obszarem szczególnie pogłębionym są nauki o prawie i o administracji. Jego istotne uzupełnienie stanowi, niezbędna w aktualnych warunkach działania administracji, wiedza z zakresu ekonomii i zarządzania publicznego. Absolwent wie nie tylko jak funkcjonuje administracja, ale też zna jej otoczenie i uwarunkowania prawno-organizacyjne, ekonomiczne, czy kulturowe. Posiada wiadomości szczegółowe niezbędne dla praktycznego funkcjonowania w życiu zawodowym.
Efektem kształcenia jest nie tylko zdobycie odpowiedniego poziomu wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności, które są niezbędne w życiu zawodowym. Jest to zdolność rozwiązywania pojawiających się problemów, które dotyczą sfery prawnej, organizacyjnej czy społecznej funkcjonowania administracji, z zachowaniem zasad etycznych. Przy czym Absolwent wykorzystuje umiejętność samodzielnej analizy zgromadzonych informacji i danych. Umie także, w celu osiągnięcia efektywnej organizacji pracy, sprawnie posługiwać się dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej. Podkreślenia wymaga, że dzięki wiedzy i wykształconym nawykom absolwent posiada umiejętność kształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy, co jest niezbędne w kontekście współczesnych wymagań rynku pracy i postępu procesów integracyjnych w Europie. Aktywnemu uczestniczeniu w życiu zawodowym służy także znajomość języka obcego oraz umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu administracji, prawa i ekonomii, w stopniu koniecznym do wykonywania zawodu.
Uzyskiwane kwalifikacje obejmują także wykształcone w toku studiów postawy, które są nie mniej istotne tak w kontekście wymagań pracodawców, jak i potrzeby samorealizacji. Przede wszystkim absolwent ma świadomość i potrzebę kontynuowania procesu kształcenia – poprzez samokształcenie lub/i podjęcie studiów na poziomie drugiego stopnia. Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej oraz organizowaniu i kierowaniu niewielkimi zespołami. Identyfikuje się ze służbą publiczną i utożsamia się z zasadą służebności administracji wobec Państwa i Obywatela. Uznaje, że w pracy zawodowej równie istotne jak wiedza i umiejętności jest postępowanie zgodne z normami etycznymi.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom ogólnym i szczegółowym Absolwent jest przygotowany do pracy urzędniczej w różnych rodzajach administracji publicznej – tak samorządowej, jak i rządowej – oraz do wykorzystywania wiedzy prawniczej w instytucjach niepublicznych.
-
Związek programu kształcenia z misją i strategią PWSIiP:
Program kształcenia na studiach I stopnia kierunku administracja jest spójny z misją oraz strategią Uczelni uchwalonych przez Senat PWSIiP w Łomży w dniu 26 kwietnia 2012 r. Przyjęty praktyczny profil studiów oraz determinowany nim program zajęć, służyć mają realizacji podstawowego założenia leżącego u podstaw misji Uczelni, którym jest kształcenie praktyków. Kształcenie ma dawać absolwentom niezbędną wiedzę z zakresu funkcjonowania administracji i jej otoczenia. Przede wszystkim jednak studenci mają nabyć umiejętności praktyczne. Stąd też na te właśnie kompetencje został położony nacisk w programie kształcenia. Służyć temu mają m.in.: rodzaj i wymiar praktyk, sposób realizacji zajęć dydaktycznych oraz zaangażowanie do ich prowadzenia także osób posiadających doświadczenie praktyczne, czy wymogi dotyczące przygotowywania prac dyplomowych (które muszą wykazywać aspekty praktyczne i związane być z funkcjonowaniem administracji publicznej). Zakres umiejętności praktycznych ustalany jest z uwzględnieniem opinii przedstawicieli potencjalnych pracodawców (reprezentujących przede wszystkim podmioty administracji publicznej). Praktyczny program kształcenia osiągany jest także poprzez obrane metody weryfikacji efektów kształcenia.
Wskazane powyżej założenia kształcenia wpisują się w ustalone cele strategiczne PWSIiP w Łomży, którymi są w szczególności: - skupianie wybitnych specjalistów posiadających wiedzę naukową i doświadczenie praktyczne, którzy nastawieni są na praktyczne i przyjazne kształcenie studentów oraz na podejmowanie działań na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego (cel 1.); - doskonalenie i stała adaptacja oferty dydaktycznej do zmieniających się potrzeb edukacyjnych, w tym „upraktycznienie” kierunków studiów (cel 4.); - włączenie praktyków w proces kształcenia studentów oraz tworzenie sieci instytucji stwarzających studentom odbywanie praktyk i staży (w ramach celu 5.).
-
Konsultacje dotyczące programu kształcenia:
W procesie tworzenia programu kształcenia, w tym w określaniu efektów kształcenia oraz programu i planów studiów uwzględnione zostały opinie interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych, tj. opinie wyrażone przez: - studentów studiów administracyjnych dotyczące ich oczekiwań i potrzeb (m.in. poprzez konsultacje dokonywane przez nauczycieli akademickich oraz wypełnienie ankiet na spotkaniu panelowym z udziałem pracodawców w kwietniu’2012 r.); - nauczycieli realizujących zajęcia dydaktyczne na kierunku administracja biorący udział w tworzeniu niniejszego programu m.in. poprzez prace w Instytutowej Komisji ds. Jakości Kształcenia; - przedstawicieli pracodawców, w szczególności samych jednostek samorządu terytorialnego lub instytucji im podległych. Opinie interesariuszy zewnętrznych uzyskane zostały w formie ankiet wypełnianych anonimowo w trakcie panelu dyskusyjnego poświęconemu kształceniu na kierunku administracja (w kwietniu’2012)1.
II – EFEKTY KSZTAŁCENIA
1.Kierunkowe efekty kształcenia
Uwzględniając specyfikę kierunku studiów administracyjnych prowadzonych w PWSIiP w Łomży oraz ustalone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego obszarowe efekty kształcenia na poziomie I stopnia w zakresie nauk społecznych, przyjęto poniższe kierunkowe efekty kształcenia, tj. kwalifikacje, które mają być osiągnięte przez każdego z absolwentów studiów PWSIiP kierunku administracja; specjalność: administracja samorządowa.
Tabela 1.: KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z ODNIESIENIEM DO OBSZAROWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Symbol
|
OPIS KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA na studiach I stopnia, kierunek: Administracja; specjalność administracja samorządowa |
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia |
Po ukończeniu studiów absolwent w zakresie WIEDZY: |
||
K_W01 |
Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauki o administracji w dziedzinie nauk prawych, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. |
S1P_W01
|
K_W02 |
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju nauk o administracji i o prawie |
S1P_W01 S1P_W09
|
K_W03 |
Dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat podstawowych kategorii (instytucji) prawnych, w tym w zakresie prawa administracyjnego, ich struktury, zasad działania oraz podstawowych relacjach występujących pomiędzy nimi. |
S1P_W02 S1P_W03 S1P_W07
|
K_W04 |
Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych występujących w ramach administracji, ich uwarunkowaniach oraz o poglądach na temat ich zmian (w tym historycznej ewolucji). |
S1P_W04 S1P_W09 |
K_W05 |
Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania podmiotów administracji, procesach zmian zachodzących w ich strukturach oraz czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencję tych zmian. |
S1P_W03 S1P_W07 S1P_W08
|
K_W06 |
Ma podstawową wiedzę o człowieku, w tym jako podmiocie konstytuującym funkcjonowanie podmiotów administracji, wiedzę na temat jego zachowań oraz narzędzi (instrumentów) służących ich modyfikacji. |
S1P_W05 S1P_W08
|
K_W07 |
Zna typowe metody i narzędzia pozyskiwania danych wykorzystywanych do opisu poszczególnych obszarów działalności organizacji (podmiotów administracji) oraz procesów w nich i między nimi zachodzących. |
S1P_W06 |
K_W08 |
Ma wiedzę o zasadach, metodach, technikach i narzędziach służących interpretacji przepisów prawnych. |
S1P_W06
|
K_W09 |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm (m.in. prawnych, etycznych) organizujących struktury administracji. Zna podstawowe przepisy prawa regulujące funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego oraz wie jaka jest ich specyfika na tle innych kategorii unormowań. |
S1P_W07 S1P_W03
|
K_W10 |
Posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania, gospodarki i prawa, przede wszystkim dotyczącą funkcjonowania administracji (w tym administracji samorządowej). |
S1P_W07 S1P_W09
|
K_W11 |
Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa własności intelektualnej oraz ochrony środowiska. |
S1P_W10 S1P_W07
|
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: |
||
K_U01 |
Potrafi prawidłowo analizować i interpretować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych, prawnych i ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_U01 S1P_U03
|
K_U02 |
Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do analizowania i prognozowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (w tym: gospodarczych, prawnych, kulturowych, politycznych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dyscypliny nauk o administracji |
S1P_U02 S1P_U04
|
K_U03 |
Używa odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności zachodzących w jednostkach samorządu terytorialnego lub innej organizacji. |
S1P_U02 S1P_U03
|
K_U04 |
Prawidłowo (tj. z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi) potrafi prognozować możliwe skutki związane z podejmowaniem różnego rodzaju decyzji (np. legislacyjnych) przez podmioty administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_U04
|
K_U05 |
Posiada umiejętności analityczne, obejmujące zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi badawczych, umiejętne stawianie hipotez, analizowanie i wyciąganie wniosków, pozwalających na rozwiązywanie problemów w zakresie nauki administracji i dziedzin pokrewnych. |
S1P_U07
|
K_U06 |
Posługuje się obowiązującymi uregulowaniami prawnymi w celu wyjaśnienia oraz uzasadniania konkretnych działań lub procesów w administracji publicznej. |
S1P_U05 S1P_U06
|
K_U07 |
Posiada umiejętność praktycznego posługiwania się specjalistycznym aparatem pojęciowym oraz wykorzystania poznanych norm i reguł do wyjaśniania zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem sfery administracji. |
S1P_U06 S1P_U08 |
K_U08 |
Potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi obszarami funkcjonowania administracji |
S1P_U06 S1P_U07 S1P_U08 |
K_U09 |
Potrafi, uczestnicząc w dyskusji merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski. |
S1P_U07
|
K_U10 |
Potrafi przygotować prace pisemne i prezentacje multimedialne poświęcone konkretnemu zagadnieniu z zakresu nauk o administracji, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, także innych źródeł. |
S1P_U09 S1P_U10 |
K_U11 |
Posługuje się językiem angielskim w zakresie nauk o administracji, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
S1P_U11 |
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: |
||
K_K01 |
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, ale jednocześnie zdaje sobie sprawę z potrzeby ustawicznego kształcenia i ciągłego doskonalenia swoich kompetencji, wyznaczających możliwości własnego rozwoju. |
S1P_K01 |
K_K02 |
Rozumie zasadność i cel uzupełniania zdobytych kwalifikacji oraz potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę i umiejętności z zakresu nauk o administracji i dziedzin pokrewnych. |
S1P_K01 S1P_K06
|
K_K03 |
Jest gotowy do realizacji indywidualnych i zespołowych zadań z zakresu planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania we współczesnej administracji, w tym administracji samorządowej. |
S1P_K02 S1P_K05 |
K_K04 |
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań o charakterze ogólnym lub/i szczegółowym realizowanych indywidualnie (np. planowanie kariery zawodowej), w tym potrafi ustalić sekwencję celów, których ziszczenie ma doprowadzić do zamierzonego skutku. |
S1P_K03 |
K_K05 |
Potrafi samodzielnie lub z innymi osobami odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań o charakterze ogólnym lub/i szczegółowym realizowanych zespołowo. Ma świadomość przekonywania i negocjowania w imię osiągania wspólnych celów. |
S1P_K02 S1P_K03 |
K_K06 |
Prawidłowo identyfikuje i formułuje problemy natury moralnej i etycznej związane z pracą w jednostkach administracji, poszukuje ich optymalnych rozwiązań, postępując osobiście zgodnie z zasadami etyki. |
S1P_K04 |
K_K07 |
Jest przygotowany do udziału w opracowywaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne. |
S1P_K05 S1P_K07 |
K_K08 |
Wykazuje postawę kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości w podejmowanej aktywności społeczno-gospodarczej. |
S1P_K03 S1P_K07 |
K_K09 |
Potrafi identyfikować oraz kształtować swoje postawy życiowe |
S1P_K03
|
2.Modułowe efekty kształcenia
Zdefiniowane w tabeli 1. kierunkowe efekty kształcenia na zawodowych studiach administracyjnych pierwszego stopnia osiągane są poprzez realizację przewidzianych programem studiów modułów kształcenia, które odpowiadają grupom przedmiotów/zajęć. Moduły kształcenia są określone szczegółowo w cz. III programu kształcenia.
Tabela 2.: MODUŁOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z ODNIESIENIEM DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Moduł kształcenia |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia w zakresie |
||
wiedzy: |
umiejętności: |
kompetencji społecznych: |
|
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane |
K_W06 K_W10 |
K_U04 K_U11 |
K_K01 K_K08 K_K09 |
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe |
K_W01 K_W02 K_W03 K_W04 K_W06 K_W08 K_W10 K_W11 |
K_U01 K_U02 K_U04 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09
|
K_K01 K_K02 K_K03 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe |
K_W03 K_W05 K_W07 K_W08 K_W09 K_W10 |
K_U01 K_U02 K_U03 K_U04 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K03 K_K04 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne |
K_W05 K_W07 K_W08 K_W09 K_W10 |
K_U01 K_U02 K_U03 K_U04 K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K02 K_K04 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08
|
M_5 Zajęcia praktyczne (Praktyki) |
K_W05 |
K_U03 K_U07 K_U10 |
K_K02 K_K04 K_K05 K_K06 K_K07 K_K08 K_K09 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej |
K_W07
|
K_U05 K_U06 K_U07 K_U08 K_U09 K_U10 |
K_K01 K_K03 K_K04 K_K08 |
III – RAMOWY PROGRAM STUDIÓW ORAZ PODSTAWOWE SPOSOBY JEGO WERYFIKACJI
1.Elementy programu studiów – moduły kształcenia
Program kształcenia na zawodowych studiach administracyjnych I stopnia realizowany jest w określonych obszarach stanowiących moduły kształcenia. Kryteriami wyróżnienia poszczególnych modułów są: - ogólny lub szczegółowy przedmiot kształcenia; - charakter przedmiotu: ogólnouczelniany, podstawowy, uzupełniający (obowiązkowe) lub dodatkowy (fakultatywny); - forma realizacji zajęć (akademicka, praktyczna lub mieszana).
Tabela 3.: MODUŁY KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
OKREŚLENIE MODUŁU oraz łącznie pkt ECTS |
PRZEDMIOTY lub ZAJECIA WCHODZĄCE W SKŁAD MODUŁU
|
pkt ECTS
|
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 pkt ECTS |
|
2 2 9 2,5 1 |
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 pkt ECTS |
|
4 2,5 7,5 4 6 6 3,5
5,5 5,5 2,5 2 1,5 1,5 2,5 |
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 pkt ECTS |
|
5,5 7 5,5 6 5
5 5 4 |
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 pkt ECTS |
|
5 3
2,5
2,5
3
3
3
3
3
3 |
M_5 * Praktyki
20 pkt ECTS |
praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
20 |
M_6 * Przygotowanie pracy dyplomowej
15 pkt ECTS |
1. seminarium 2. przygotowanie przez studenta pracy dyplomowej na wybrany temat pod opieką nauczyciela prowadzącego seminarium |
5 10 |
* zajęcia lub moduły, których wyboru dokonuje student; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć
2.Ramowy program studiów
2.1Ramowy program studiów stacjonarnych
Liczba godzin dydaktycznych na stacjonarnych studiach administracyjnych pierwszego stopnia wynosi łącznie 2.064 godzin, w tym co najmniej 360 godzin praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 180. Minimalne obciążenia godzinowe i pkt ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów syntetycznie prezentują się następująco.
Tabela 4.: RAMOWY PROGRAM STACJONARNYCH STUDIÓW I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
moduł /pkt ECTS modułu |
przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 ECTS |
Ogólnouczelniany*– sem. II |
30 |
2 |
Ogólnouczelniany*– sem. V |
30 |
2 |
|
Język angielski |
120 |
9 |
|
Informatyka |
30 |
2,5 |
|
Wychowanie fizyczne |
30 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 ECTS |
Podstawy prawoznawstwa |
42 |
4 |
Historia i nauka o administracji |
30 |
2,5 |
|
Konstytucyjny system organów państwowych |
90 |
7,5 |
|
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
48 |
4 |
|
Prawo administracyjne |
70 |
6 |
|
Postępowanie administracyjne |
70 |
6 |
|
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
44 |
3,5 |
|
Ekonomia sektora publicznego |
60 |
5,5 |
|
Publiczne prawo gospodarcze |
60 |
5,5 |
|
Socjologia i metody badań socjologicznych |
30 |
2,5 |
|
Etyka urzędnicza |
30 |
2 |
|
Organizacja ochrony środowiska |
16 |
1,5 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
16 |
1,5 |
|
Zarządzanie karierą zawodową/ Zarządzanie zasobami ludzkimi* |
30 |
2,5 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 ECTS |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
60 |
5,5 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
74 |
7 |
|
Finanse publiczne i prawo finansowe |
60 |
5,5 |
|
Prawo zamówień publicznych |
60 |
6 |
|
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
46 |
5 |
|
Ustrój samorządu terytorialnego |
46 |
5 |
|
Zarządzanie publiczne |
50 |
5 |
|
Polityka regionalna UE |
42 |
4 |
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 ECTS |
Finanse samorządu terytorialnego |
44 |
5 |
Organizowanie gospodarki komunalnej/ Podstawy rachunkowości budżetowej* |
30 |
3 |
|
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
30 |
2,5 |
|
Polityka ekonomiczna |
30 |
2,5 |
|
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny* |
30 |
3 |
|
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji* |
30 |
3 |
|
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane* |
30 |
3 |
|
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne* |
30 |
3 |
|
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
30 |
3 |
|
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
30 |
3 |
|
M_5 Praktyki*
20 ECTS |
Praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
co najmniej 360 |
20 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej*
15 ECTS |
Seminarium |
76 |
5 |
Opracowanie pracy dyplomowej na wybrany przez studenta temat szczegółowy (uwzględniający aspekty praktyczne) oraz przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy do obrony |
|
10 |
|
RAZEM |
2.064 |
180 |
* zajęcia lub moduł do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera się je spośród listy proponowanych zajęć
2.2Ramowy program studiów niestacjonarnych
Liczba godzin dydaktycznych na niestacjonarnych studiach administracyjnych pierwszego stopnia wynosi łącznie 1.432 godzin, w tym co najmniej 360 godzin praktyk. Liczba punktów ECTS wynosi łącznie 180. Minimalne obciążenia godzinowe i pkt ECTS w poszczególnych modułach przedmiotów syntetycznie prezentują się następująco.
Tabela 5.: RAMOWY PROGRAM NIESTACJONARNYCH STUDIÓW I STOPNIA KIERUNEK: ADMINISTRACJA; specjalność: administracja samorządowa
moduł / pkt ECTS modułu |
przedmiot/zajęcia wchodzące w skład modułu |
liczba godz. zajęć dydaktycznych lub praktyk |
pkt ECTS |
M_1 Przedmioty ogólnouczelniane
16,5 ECTS |
Ogólnouczelniany*– sem. II |
16 |
2 |
Ogólnouczelniany*– sem. V |
16 |
2 |
|
Język angielski |
120 |
9 |
|
Informatyka |
20 |
2,5 |
|
Wychowanie fizyczne |
10 |
1 |
|
M_2 Przedmioty kierunkowe podstawowe
54,5 ECTS |
Podstawy prawoznawstwa |
24 |
4 |
Historia i nauka o administracji |
22 |
2,5 |
|
Konstytucyjny system organów państwowych |
46 |
7,5 |
|
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
24 |
4 |
|
Prawo administracyjne |
50 |
6 |
|
Postępowanie administracyjne |
50 |
6 |
|
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
28 |
3,5 |
|
Ekonomia sektora publicznego |
36 |
5,5 |
|
Publiczne prawo gospodarcze |
38 |
5,5 |
|
Socjologia i metody badań socjologicznych |
16 |
2,5 |
|
Etyka urzędnicza |
16 |
2 |
|
Organizacja ochrony środowiska |
12 |
1,5 |
|
Ochrona własności intelektualnej |
14 |
1,5 |
|
Zarządzanie karierą zawodową/ Zarządzanie zasobami ludzkimi* |
16 |
2,5 |
|
M_3 Przedmioty kierunkowe szczegółowe
43 ECTS |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
36 |
5,5 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
52 |
7 |
|
Finanse publiczne i prawo finansowe |
36 |
5,5 |
|
Prawo zamówień publicznych |
40 |
6 |
|
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
26 |
5 |
|
Ustrój samorządu terytorialnego |
28 |
5 |
|
Zarządzanie publiczne |
30 |
5 |
|
Polityka regionalna UE |
24 |
4 |
|
M_4 Przedmioty specjalizacyjne
31 ECTS |
Finanse samorządu terytorialnego |
36 |
5 |
Organizowanie gospodarki komunalnej/ Podstawy rachunkowości budżetowej* |
16 |
3 |
|
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
16 |
2,5 |
|
Polityka ekonomiczna |
16 |
2,5 |
|
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny* |
16 |
3 |
|
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji* |
16 |
3 |
|
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane* |
16 |
3 |
|
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne* |
16 |
3 |
|
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
16 |
3 |
|
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
16 |
3 |
|
M_5 Praktyki* 20 ECTS
|
Praktyka zawodowa – sem. IV (12 tygodni) |
co najmniej 360 |
20 |
M_6 Przygotowanie pracy dyplomowej*
15 ECTS |
Seminarium |
46 |
5 |
Opracowanie pracy dyplomowej na wybrany przez studenta temat szczegółowy (uwzględniający aspekty praktyczne) oraz przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy do obrony |
|
10 |
|
RAZEM |
1.432 |
180 |
* zajęcia do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
3.Podstawowe sposoby weryfikacji efektów kształcenia
Poniżej sformułowane zostały podstawowe zasady/sposoby służące weryfikacji efektów kształcenia w zależności od rodzajów zajęć przewidzianych programem studiów. Sposób weryfikacji celów/efektów kształcenia przypisanych poszczególnym przedmiotom/zajęciom określony jest w kartach zajęć (sylabusach).
Tabela 6.: PODSTAWOWE SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Rodzaj lub grupa zajęć z określeniem modułu |
podstawowy sposób weryfikacji efektów kształcenia |
ćwiczenia/laboratoria M_1 |
- zaliczenie ustne lub pisemne sprawdzające umiejętność zastosowania zdobytych wiadomości (np. przygotowanie prezentacji, napisanie referatu); - w przypadku języka angielskiego, oprócz cząstkowych zaliczeń – egzamin pisemny lub ustny, na którym student musi wykazać się umiejętnościami formułowania wypowiedzi z zakresu nauk o administracji; - w przypadku zajęć z wychowania fizycznego zaliczenie na podstawie nabytych umiejętności i/lub postaw społecznych |
wykłady M_1 |
egzamin - zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące typowe sprawdzenie zdobytych wiadomości ogólnych oraz podstawowych umiejętności ich wykorzystania; w przypadku przedmiotów tzw. ogólnouczelnianych – egzamin obejmuje sprawdzenie postaw (kompetencji) społecznych |
ćwiczenia M_2 – M_4 |
zaliczenia ustne lub pisemne obejmujące sprawdzenie przede wszystkim nabytych umiejętności oraz kompetencji społecznych, polegające w szczególności na: - analizie przedstawionych przypadków (np. rozwiązywanie kazusów); - indywidualnym i/lub zespołowym opracowaniu określonych typów zadań (np. stworzenie dokumentu, opracowanie założeń projektu); |
wykłady M_2 – M_4 |
- zaliczenie albo egzamin (zgodnie z planem studiów) w formie pisemnej bądź ustnej polegające na sprawdzeniu zdobytych wiadomości oraz podstawowych umiejętności ich praktycznego wykorzystania; - w przypadku przedmiotów specjalizacyjnych lub obejmujących także zajęcia w formie ćwiczeń egzamin/zaliczenie jest także sprawdzeniem umiejętności interpretacji/analizy podanych przypadków; |
praktyki M_5 |
zaliczenie na podstawie pisemnego sprawozdania studenta, które powinno obejmować przedstawienie elementów określonych regulaminem praktyk (np. opracowanie zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji, które uzgodnione zostało z opiekunem seminarium); |
przygotowanie pracy dyplomowej M_6 |
- w przypadku seminarium zaliczenie na podstawie oceny przez opiekuna naukowego stanu realizacji wskazanych zadań związanych z pracą dyplomową; - w przypadku pracy własnej studenta (tj. przygotowania pracy dyplomowej na wybrany temat) – równoznaczne z zaliczeniem jest uzyskanie pozytywnych recenzji pracy oraz dopuszczenie do obrony; |
IV – PLAN STUDIÓW
1.Plan studiów stacjonarnych
Plan studiów realizowanych w formie stacjonarnej obejmuje łącznie 2.064 godz., w tym: 1.704 godz. zajęć w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz co najmniej 360 godz. praktyk.
Plan studiów stacjonarnych
(w podziale na semestry)
kierunek studiów: administracja i stopnia
specjalność: administracja samorządowa
Semestr I
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Podstawy prawoznawstwa |
20 |
22 |
|
42 |
4 |
Egzamin |
3. |
Historia i nauka o administracji |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Ekonomia sektora publicznego |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
5. |
Ustrój samorządu terytorialnego |
16 |
30 |
|
46 |
5 |
Egzamin |
6. |
Polityka regionalna UE |
20 |
22 |
|
42 |
4 |
Egzamin |
7. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
30 |
|
|
30 |
2 |
Zaliczenie -egz. w II sem. |
8. |
Informatyka |
|
|
30 |
30 |
2,5 |
Zaliczenie |
9. |
Ochrona własności intelektualnej |
16 |
|
|
16 |
1,5 |
Zaliczenie |
10. |
Wychowanie fizyczne |
|
30 |
|
30 |
1 |
Zaliczenie |
Razem |
162 |
134 |
60 |
356 |
30 |
|
Semestr II
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Publiczne prawo gospodarcze |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
3. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
4. |
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
16 |
30 |
|
46 |
5 |
Egzamin |
5. |
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
30 |
14 |
|
44 |
3,5 |
Egzamin |
6. |
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
30 |
18 |
|
48 |
4 |
Egzamin |
7. |
Socjologia i metody badań socjologicznych |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
8. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
Razem |
196 |
122 |
30 |
348 |
30 |
|
Semestr III
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Prawo administracyjne |
30 |
40 |
|
70 |
6 |
Egzamin |
3. |
Zarządzanie publiczne |
30 |
20 |
|
50 |
5 |
Egzamin |
4. |
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
7. |
Finanse publiczne i prawo finansowe |
30 |
30 |
|
60 |
5,5 |
Egzamin |
Razem |
120 |
180 |
30 |
330 |
30 |
|
Semestr IV
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
3 |
Egzamin |
2. |
Postępowanie administracyjne |
30 |
40 |
|
70 |
6 |
Egzamin |
3. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
16 |
16 |
1 |
Zaliczenie |
4. |
Praktyki zawodowe ( co najmniej 360 godzin) - 12 tygodni** |
|
|
|
360 |
20 |
Zaliczenie |
Razem |
30 |
40 |
46 |
116+360 |
30 |
|
Semestr V
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Finanse samorządu terytorialnego |
14 |
30 |
|
44 |
5 |
Egzamin |
2. |
Prawo zamówień publicznych |
30 |
30 |
|
60 |
6 |
Egzamin |
3. |
Organizacja ochrony środowiska |
16 |
|
|
16 |
1,5 |
Egzamin |
4. |
Organizowanie gospodarki komunalnej / Podstawy rachunkowości budżetowej** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
7. |
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne** |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
8. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
9. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
10. |
Zarządzanie karierą zawodową / Zarządzanie zasobami ludzkimi** |
|
30 |
|
30 |
2,5 |
Zaliczenie |
11. |
Etyka urzędnicza |
30 |
|
|
30 |
2 |
Egzamin |
Razem |
120 |
180 |
30 |
330 |
30 |
|
Semestr VI
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
30 |
44 |
|
74 |
7 |
Egzamin |
2. |
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
3. |
Polityka ekonomiczna |
30 |
|
|
30 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
|
30 |
|
30 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
7. |
Opracowanie i przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy dyplomowej*** |
|
|
|
|
10 |
Zaliczenie |
Razem |
90 |
104 |
30 |
224 |
30 |
|
** przedmioty lub praktyki do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych student wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
*** student dokonuje wyboru tematu z zakresu przedmiotowego, którego dotyczy seminarium dyplomowe
2.Plan studiów niestacjonarnych
Plan studiów realizowanych w formie niestacjonarnej obejmuje łącznie 1.432 godz., w tym 1.072 godz. zajęć w typowych formach dydaktycznych (wykłady, ćwiczenia, seminaria, laboratoria) oraz 360 godz. praktyk.
Plan studiów niestacjonarnych
(w podziale na semestry)
kierunek studiów: administracja i stopnia
specjalność: administracja samorządowa
Semestr I
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Podstawy prawoznawstwa |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
3. |
Historia i nauka o administracji |
22 |
|
|
22 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Ekonomia sektora publicznego |
22 |
14 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
5. |
Ustrój samorządu terytorialnego |
10 |
18 |
|
28 |
5 |
Egzamin |
6. |
Polityka regionalna UE |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
7. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
14 |
|
|
14 |
2 |
Zaliczenie -egz. w II sem. |
8. |
Informatyka |
|
|
20 |
20 |
2,5 |
Zaliczenie |
9. |
Ochrona własności intelektualnej |
14 |
|
|
14 |
1,5 |
Egzamin |
10. |
Wychowanie fizyczne |
|
10 |
|
10 |
1 |
Zaliczenie |
Razem |
106 |
66 |
50 |
222 |
30 |
|
Semestr II
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Publiczne prawo gospodarcze |
24 |
14 |
|
38 |
5,5 |
Egzamin |
3. |
Konstytucyjny system organów państwowych |
12 |
20 |
|
32 |
5,5 |
Egzamin |
4. |
Legislacja administracyjna – prawo miejscowe |
10 |
16 |
|
26 |
5 |
Egzamin |
5. |
Podstawy organizacji i zarządzania w administracji |
14 |
14 |
|
28 |
3,5 |
Egzamin |
6. |
Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
12 |
12 |
|
24 |
4 |
Egzamin |
7. |
Socjologia i metody badań socjologicznych |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
8. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
16 |
|
|
16 |
2 |
Zaliczenie |
Razem |
104 |
76 |
30 |
210 |
30 |
|
Semestr III
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
2 |
Zaliczenie |
2. |
Prawo administracyjne |
26 |
24 |
|
50 |
6 |
Egzamin |
3. |
Zarządzanie publiczne |
16 |
14 |
|
30 |
5 |
Egzamin |
4. |
Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym/ Marketing terytorialny** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Zarządzanie projektami / Zarządzanie personelem w administracji** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Prawo cywilne z umowami w administracji |
18 |
18 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
7. |
Finanse publiczne i prawo finansowe |
18 |
18 |
|
36 |
5,5 |
Egzamin |
Razem |
78 |
106 |
30 |
214 |
30 |
|
Semestr IV
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Język obcy |
|
|
30 |
30 |
3 |
Egzamin |
2. |
Postępowanie administracyjne |
26 |
24 |
|
50 |
6 |
Egzamin |
3. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
10 |
10 |
1 |
Zaliczenie |
4. |
Praktyki zawodowe (co najmniej 360 godzin) - 12 tygodni** |
|
|
|
360 |
20 |
Zaliczenie |
Razem |
26 |
24 |
40 |
90+360 |
30 |
|
Semestr V
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1. |
Finanse samorządu terytorialnego |
18 |
18 |
|
36 |
5 |
Egzamin |
2. |
Prawo zamówień publicznych |
18 |
22 |
|
40 |
6 |
Egzamin |
3. |
Organizacja ochrony środowiska |
12 |
|
|
12 |
1,5 |
Egzamin |
4. |
Organizowanie gospodarki komunalnej / Podstawy rachunkowości budżetowej** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Samorządowe prawo podatkowe / Prawo budowlane** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
7. |
Postępowanie egzekucyjne w administracji/ Zagospodarowanie przestrzenne** |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
8. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
18 |
18 |
2 |
Zaliczenie |
9. |
Przedmiot ogólnouczelniany** |
16 |
|
|
16 |
2 |
Egzamin |
10 |
Zarządzanie karierą zawodową / Zarządzanie zasobami ludzkimi** |
|
16 |
|
16 |
2,5 |
Zaliczenie |
11. |
Etyka urzędnicza |
16 |
|
|
16 |
2 |
Egzamin |
Razem |
80 |
104 |
18 |
202 |
30 |
|
Semestr VI
Lp. |
Nazwa przedmiotu |
Liczba godzin |
Liczba punktów ECTS |
Forma zaliczenia |
|||
W |
C |
L/S |
Razem |
||||
1 |
Prawo pracy i prawo urzędnicze |
26 |
26 |
|
52 |
7 |
Egzamin |
2. |
Nadzór administracyjny nad samorządem terytorialnym |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
3. |
Polityka ekonomiczna |
16 |
|
|
16 |
2,5 |
Egzamin |
4. |
Instytucja radnego w samorządzie terytorialnym |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
5. |
Ochrona konkurencji i konsumentów w jednostkach samorządu terytorialnego |
|
16 |
|
16 |
3 |
Zaliczenie |
6. |
Seminarium dyplomowe ** |
|
|
18 |
18 |
2 |
Zaliczenie |
7. |
Opracowanie i przedłożenie zaakceptowanej przez opiekuna pracy dyplomowej*** |
|
|
|
|
10 |
Zaliczenie |
Razem |
58 |
58 |
18 |
134 |
30 |
|
** przedmioty lub praktyki do wyboru; w przypadku tzw. przedmiotów ogólnouczelnianych student wybiera je spośród listy proponowanych zajęć
*** student dokonuje wyboru tematu z zakresu przedmiotowego, którego dotyczy seminarium dyplomowe
V – WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE
Praktyki zawodowe, uwzględniając system punktacji ECTS stanowią 11,11% programu zarówno studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.
Natomiast zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminariów w obydwu formach kształcenia odpowiadają 41 pkt ECTS, co stanowi 22,78% programu kształcenia.
Łącznie kształcenie w ww. formach stanowi 33,89% programu studiów administracyjnych I stopnia.
Wymiar czasowy wszystkich zajęć o charakterze praktycznym (praktyki, ćwiczenia, laboratoria, seminaria) w przypadku studiów stacjonarnych wynosi 1.346 godz., tj. 65,21% wszystkich zajęć, w tym:
-
praktyki (co najmniej 360 godz.) – 17,44%;
-
zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminaria (496 godz.)– 24,03%.
Wymiar czasowy wszystkich zajęć o charakterze praktycznym (praktyki, ćwiczenia, laboratoria, seminaria) w przypadku studiów niestacjonarnych wynosi 980 godz., tj. 68,25% wszystkich zajęć, w tym:
-
praktyki (co najmniej 360 godz.) – 25,07%
-
zajęcia dydaktyczne przewidziane wyłącznie w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminaria (324 godz.) – 22,56%.
Zajęciom, których wyboru dokonuje student w ramach określonych modułów kształcenia, tj. M_1, M_4, M_5 i M_6 przypisanych jest łącznie 56,5 pkt ECTS, co stanowi w odniesieniu do ogólnej liczby pkt ECTS przewidzianych programem kształcenia studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych 31,39%.
1 W ankietach oceniane były proponowane efekty kształcenia na kierunku Administracja oraz kwestie przeprowadzania praktyk. Spotkanie pracowników Instytutu Przedsiębiorczości oraz przedstawicieli pracodawców odbyło się 26 kwietnia 2012 r. w siedzibie uczelni (lista uczestników oraz wypełnione ankiety i ich analiza znajduje się w IP).
Wytworzył: | Senat |
Dokument z dnia: | 2013-08-29 |
Opublikował: | Skrodzki Tomasz |
Publikacja z dnia: | 2013-08-29 10:15:03 |
Wersja dokumentu: | 1 |
Ilość wyświetleń: | 2364 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Programy studiów